Email: :Heslo 
Zapomenuté heslo?
titulni fotografie
Domů Fórum Galerie Komentáře Statistika Farmvideo Návštěvní kniha Odkazy Pravidla Ke stažení OLD Eshop

Zobrazit kategorie  Zobrazit fotografy  Zobrazit galerie  Zpravodajství  Novinky  
Petr.J   12.12.2012 01:50:25
Velice zdařilá a pěkná galerka, ale řekl bych, že už na začátku muselo být úplně každému jasné jak to dopadne. Prostě traktor do dopravy nepatří, vysoké náklady a nemluvě o tom, že za toho fenda se dají pořídit 2 tahače...smile
Brano   12.12.2012 10:00:49
Zaujímavé porovnanie, ktovie ako by sa chovali na cestných pneu smile Možno bude táto súprava vhodná na nespevnené povrch kde by mohla viacej prejsť, alebo cez zimu.
mischicka   12.12.2012 14:38:36
Velmi zajímavé srovnání!

Jinak ty silniční pneu a potřeba jízdy i těžším terénem by jistě kartami zamíchali.

Měřila se i průměrná rychlost a doba potřebná k překonání trasy?
Jakub Rozum   12.12.2012 16:00:37
60 L/100 u tahače se mi zdá dost hodně, když je u kamionu spotřeba 40 L/100, tak už to je dost. Také bych ještě zdůraznil například couvání s tou traktorovou soupravou, oproti tahači smile
mates11   12.12.2012 16:59:09
Plus bych ještě dodal že prázdná souprava 23tun to je něco šíleného. Pokud mají ty traktory v techničáku celkovou hmotnost soupravy 48t což si myslím že asi nemají (kdyžtak mě opravte pro zajímavost by mě to zajímalo kolik) tak by podle předpisu mohli vozit 25t. Pro srovnání naše nejlechčí souprava v práci tvořená návěsem Panav s hliníkovovou korbou a tahačem Man 4x2 má 13,7t prázdný s cekovou váhou 45t takže naloží necelých 32t a 7t na fůže to už je rozdíl a ta spotřeba...smile
carrera.rapida   12.12.2012 17:41:20
... asi to bude ještě míň .... dle webu krampe je celková hmotnost dolly 20l 22.000kg (GVWR), vlastní váha je 2.500kg, hmotnost hliníkového lehkého návěsu jsem našel třeba schwarzmuller je cca 6.000kg ... takže pokud počítám dobře tak oficiálně lze naložit 13.500kg ...
pfernet   12.12.2012 20:06:07
Osobně si myslím ,že tohle snad podle předpisů nelze zapřahnout pokud vim tak na všem musim koukat na celkovou hmotnost přívěsu (návěsu) a pokud mam v TP na traktoru psáno max.povolená hmotnost přívěsu 30 t tak přívěs či návěs nesmí mít v TP napsáno u celkové hmotnosti víc než tuto hodnotu.
PavelK   12.12.2012 21:44:01
Jestli chtěl pořadatel těchto závodů zjistit, že se traktor do sil. dopravy nehodí, za litr slivovice bych mu to řekl hned a mohl ušetřit naftu, gumy a čas. Navíc srovnávat lze jen srovnatelné. Měli tam dát traktory se stejnýma převodovkama. Je jasné, že verze 65km se z kopce líp rozjede, využije energii a snáz překoná stoupání. I tak mi ta čísla furt nejdou do hlavy. Omlouvám se za druhý štípavý komentář v jednom týdnu, ale nedá mi to.
Jakub Medera   12.12.2012 22:27:07
Což o to převodovku, je pravda, že JD má 40 a Fendt 65, ale plynulou mají oba. Kampak se ale hrabe Johan na Fendta s koněma? Ono těch 90 nebo kolik koní je v kopci docela znát.
Filip 90   12.12.2012 23:25:31
Tak tohle mi přijde spíš jako zajímavost než test. Jak to dopadne snad muselo bejt jasnýsmile. Stačí se podivat na data z navážení baliků Fastracem.
Jinak srovnávání traktorů je taky mimo. Sice oba maj plynulou převodovku ale Jelen odpovídá výkonově Fendtu 928 a ne 936. Navíc pokud vim tak Jelen s AutoPowrem má jezdit 50. Takže pokud jel 42 tak musel bejt narozdíl od Fendta vedenej jako traktor a mit omezovač.
Jinak dovedu si představit, že tahle souprava zatim jaksi neni moc na hledáčku policie, takže se moc nekouká na legislativu a nakládá se co se vejde. Přeci jen to jede pomalejc, takže návěs to snese, takže tu nezmíněnou vysokou hmotnost plný soupravy bych odhadoval klidně na 60 tun.smile
No spotřeba 65 l u Actrosa neni nic neobvyklýho. Je to tam samej kopec a navíc nevíme co to je za typ. Hodně záleží na konfiguraci podvozku a hlavně převodu náprav. Třeba 6x4 má pomalý nápravy a tam je tahle hodnota normální.smile
Polci   13.12.2012 06:26:28
to Filip 90: Jak je veden v techničáku Fendt 939? Já měl za to, že jako traktor, takže by měl jet legálně pouze 40 km/h....takže to samé co JD, jestli je ale veden třeba jako skůtr, může jet co umísmile
Stepan   13.12.2012 15:31:23
Můj poznatek z praxe je, že je daleko lepší mít slabší traktor s vyšší max.rychlostí, protože dokáže natolik využít kynetickou energii, že předčí i daleko silnější traktor, kterej začne v kopcu zabírat až při nižší rychlosti. A to vše s nižší spotřebou!!
Tady měl bohužel oba plusy pouze jeden traktor. Fendt byl jak silnější, tak rychlejší.
Zetor   13.12.2012 18:05:01
Pod štěpánův koment se můžu podepsatsmile Radši méně koní a vyšší rychlost než naopak. Nejen z pohledu spotřeby paliva, ale i časusmile
chomyz   14.12.2012 15:21:12
Dovolím si jen několik poznámek ke zde již uvedenému: Nevím kolik byla ta zde zmiňovaná „hrozná“ spotřeba při přepravě balíků – v praxi jezdíme s F3220+ 1-osá dolly+ jumbo plato mezi cca 48-55 ltr/100 při nákladu 36ks balíků 120x90. Samozřejmě při jednostranném vytížení a délce otočky cca 80 a více km. U přepravy sypkých materiálů v se to pak pohybuje u soupravy JD 8320+ 1-osá dolly+ dvoukorbák Fe/Fe cca v rozmezí 92-102 ltr/100km při 30t nákladu (odvoz od kombajnů na dlouhých otočkách tzn. jednostranné vytížení, vč. popojíždění na souvrati a sušce). Při jiném samostatném měření pouze plné jízdy na členitém okruhu to bylo 92 ltr/100 při prům. rychlosti 34km/h. Tato čísla samozřejmě vypadají (a musí vypadat) ve srovnání s kamiony hrozně, však také kamion je jaxi konstruován speciálně k danému účelu, ale při přepočtu na hmotnosti ty naměřené hodnoty vyjdou při přepravě nákladu na vzdál. 100km na 1,74 ltr/t celkové hmotnosti resp. 3,16 ltr/t nákladu, což si zkuste porovnat s hodnotami které při obdobném úkolu dosáhnout jakkoli jinak sestavené traktorové soupravy. (přitom o „vhodnosti“ PS převodovky pro dopravu netřeba diskutovat). Jinak ještě doplním k té „šílené pohotovostní hmotnosti takové soupravy 23t“ – v ranku traktorových souprav se příliš dolů nedostanete, pokud chcete vozit aspoň těch 25t nákladu. Nepočítám hmotnost traktoru, tu ať si každý dosadí dle vlastního uvážení (tak jak je zvykem v ČR co nejtěžší nebo tak jak je zvykem v D či A co nejlehčí, abych si neubíral hmotnost nákladu – bavíme se o přepravě po silnici, ne po poli v bahně) pak mají 2x 18t přívěsy cca 8t, návěs 20t+přívěs 18t cca 10t, velký tridem min. 9t, čtyřosý přívěs cca 8t a s jednoosou dolly a Al návěsem se na těch 8t taky dostanete…
To pfernet: posuzují se okamžité hmotnosti, nikoli celkové (byť i nám to tak kdysi ve škole vštěpovali).
To carrera.rapida: takhle by se to právě u dolly nemělo počítat, byť to tímto způsobem berou i někteří lidé ze zkušebny – dolly je vlastně obdoba tahače, kde je např. u 2-osého tahače povolená celková 18t, což znamená užitečnou cca 11t – což samozřejmě neznamená, že ten tahač může tahat jen návěs s celkovou jen 11t, ale že na něj nesmí připadnout větší část hmotnosti než 11t a ten zbytek (např. do 35t u „klasiky“ připadá na nápravy toho návěsu. Tudíž 1-osá dolly je obdoba 2-osého tahače a 2-osá dolly obdoba 3-osého tahače, umožňující větší zatížení na točnu. Což ale neříká nic o celkové toho návěsu. A největší technicky přípustná/povolená hmotnost přípojného vozidla pravděpodobně u té dolly nebude vyplněná, neboť musí vycházet z parametrů tahače (tedy traktoru), a ten se může měnit. Je to každopádně poněkud komplikované.
Nicméně to nic nemění na zcela jasném faktu, zřejmém každému, kdo trochu počítá a sem tam si něco změří – že jakkoli optimalizovaná traktorová souprava se čistě dopravně-ekonomicky pohybuje v úplně jiných relacích než stroj určený čistě k dopravě – tedy nákladní automobil…
carrera.rapida   14.12.2012 18:08:47
nedalo mi to a tak jsem po tom ještě trochu pátral a našel takovou tabulku:

DOLLY Dolly 20 L
Celková hmotnost (t) 16
Vlastní hmotnost (t) 2.9
Možné zatížení (t) 22

ze které nejsem moc moudrý. Vlastní hmotnost je jasná, celková hmotnost jak vysvětlil chomyz je to, kolik může max na dolly připadnout když je sepříhnutá s návěsem. Možné zatížení je asi to, na kolik je dolly konstruovaná, ale to už jen hádám.

Napadla mě ale jiná věc, vzhledem k výši pokut za překládání. kolik taková souprava vůbec legálně uveze?

Vzal jsem udaje, co jsou napsány v zákoně, kde se píše, že celková hmotnost přívěsu se čtyřmi a více nápravami můře být max 32t. A dolly jako celek je podle mě přívěs.

Z toho mi vychází, že když bude mít dolly s hliníkovým návěsem 9 tun tak by mohla ložit max 23 tun dle zákona. Teoreticky by se dalo počítat s dotěžováním nápravy traktoru, což je max 3 tuny. Pak je to 26t oficiálně náklad.

Další věc je hmotnost traktoru. Pokud tedy beru, že dolly dotěžuje 3mi tunami a platí, že traktor s konstrukční rychlostí do 40km/h může tahat 2,5 násobek své hmotnosti. Tak pro 32t přívěs mi vychází traktor o hmotnosti minimálně 9.8t s co nejvíce koňma.

Ještě je další hodně omezující údaj v zákoně, a to celková hmotnost soupravy, která nesmí dle zákona, přesáhnout 48t. Pokud opět započítám dotížení od dolly tak traktor do 40km/h by neměl mít více než 13t. Traktor nad 40km/h už legálně tahat takto plně naloženou dolly nesmí. V takové situaci pak drobným výpočtem vychází, že traktor s dotížením by měl vážit 19.2t(16.2t vlastní hmotnost) a návěs 28.8t. Pak vycházi náklad (19.8+3)t takže max cca 23t.

Když tenhle svůl myšlenkový průjem nakonec sesumíruju, tak pokud dojde na lámání chleba při vážení, nedej bože při nehodě, tak legálně:

traktor do 40km/h s vlastní váhou cca 10t+9t dolly uveze 26tun
traktor nad 40km/h s vlastní váhou cca 16t+9t dolly uveze 23tun

a taky z toho plyne, že pokud fendt má oficiálně vyšší rychlost než 40km/h a nemá vyjímku, že může tahat více než 1,5 násobek hmotnosti, tak vlastní váha 23t, kterou měl je ještě málosmile

Další problém, co mě napadá, bude celková délka, která je pro traktor s jedním přívěsem(návěsem) 18m. Tyhle soupravy vypadají o dost delší. Pokud to není pořešeno nějakou vyjímkou, tak tahle konfigurace oficiálně na cestu asi ani nesmí.

pfernet   14.12.2012 20:17:02
S tou Dolly to bude trošku asi jinak:Vlastní hm. je 2,9t - Celková bude ta hmotnost která na ni působí svisle což bude 13,1+2,9 té vlastní celkem 16t a Možné zatížení 22t je hmotnost vodorovně na tah což je zbytek návěsu který na ni nepůsobí ve svislé poloze. Takže max. hmotnost Dolly s návěsem by měla být 38t.
Martin Hruška   17.12.2012 10:16:49
Ty údaje jsou trochu nepřesné.
Dolly 20 L od Krampe má celkovou hmotnost 22 t,užitnou nosnost 16 t, příčené zatížení závěsu s K 80 až 4 t (spodní závěs).Hmotnost se pohybuje podle výbavy mezi 2,7 a 3,2 t.
chomyz   19.12.2012 15:45:50
Tato problematika zde byla probírána již mnohokrát a nechci v komentářích opakovat co již zde bylo řečeno, nicméně: Budu-li vycházet z webu výrobce (v tomto případě Krampe, ale velmi podobné údaje platí v podstatě pro všechny ostatní výrobce, neb z hlediska hmotností je to jakási „typizovaná“ kategorie), tak je zatížení točny 16t, což je právě ta hmotnost, kterou může svisle přenášet připojený návěs, vlastní hmotnost cca 2,5-3t dle výbavy.A to je vše – celková hmotnost dolly (tzn. včetně naloženého (nikoli taženého) nákladu bývá cca v rozmezí 18-20t. O uváděných 22t je tam zmínka jen jako techn. mögliche Nutzlast innerbetrieblich – tedy maximální nosnost při provozu mimo veřejné komunikace, což pravděpodobně vychází z použitých náprav 2x11t a nemá opět žádný přímý vliv na možnou celkovou hmotnost zapřaženého návěsu. Jen doplním, že z hlediska přenosu části hmotnosti na traktor to funguje obdobně jako u návěsu – tedy 3t, v SRN přes kouli až 4t. Obdobně je to u jednoosých dolly, kde je zatížení točny kolem 11t. Obecně málokdo u nás za tou dvouosou dolly tahá opravdu návěs, konstruovaný za 3-osý tahač, takže hlavní smysl je ve snížení nápravového tlaku pokud s tím vjede i mimo silnice a v eliminaci přetížení, ke kterému u jednoosé dolly občas dochází i při použití klasického návěsu za 2-osý tahač, protože rozložení hmotnosti z točny je zde samozřejmě poněkud jiné mezi 1 nápravu a závěs traktoru, než u tahače mezi jeho zadní a přední nápravu (velký vliv má samozřejmě event. možnost operativního posunu točny). Podstatná věc však je, že souprava dolly + návěs je spolu s traktorem tříčlánkové vozidlo, neb má 3RZ, tedy nebere se jako 4-osý přívěs ale jako dvě vozidla a platí pro ni tedy délka 22m (u nás – v SRN taky jen těch 18) i jiné celkové hmotnosti resp. nápravové tlaky (kouzlo kamionového návěsu je mj. právě v tom, že u této kategorie není přímo stanovena celková povolená hmotnost vozidla). Do dalších rozborů hmotností natož zapeklitostí při případném vážení (s ohledem na to dle jakého zákona je vážení prováděno a jak by se na danou soupravu nahlíželo se zde raději pouštět nebudu… Jen doplním, aby v tom byl ještě trochu větší zmatek, že někteří výrobci v SRN (jako první asi Siga, dnes už je jich spousta) vymysleli i jakousi kombinaci napevno spřažené „dolly“, či vlastně pseudotočnicového přívěsu s přenosem části hmotnosti na traktor, který např. v SRN umožňuje radikální zvýšení celkové hmotnosti, neb se tím z něj dle tamní legislativy vlastně stane návěs. Pak to opravdu není tříčlánková souprava a má to jen 1RZ. Bohužel v ČR tato možnost nefunguje vzhledem k zásadní odlišnosti posuzování návěs vs. přívěs. Snad ještě k těm hmotnostem a co nejvíc koním pro uváděný přívěs 32t v jednom z předchozích příspěvků – v podniku jednoho z uživatelů FW používají 3ks 4-osých přívěsů s celkovou 32t a tahají to traktory s hmotností 8t a výkonem kolem 170k. Samozřejmě proto, aby docílili co nejlepší ekonomiku přepravy. Že ten podnik nesídlí v ČR je asi zřejmé…
Mirec   19.12.2012 18:18:57
Pfuf, a to ja som si myslel, že po česky rozumiem smile
PetrD   19.12.2012 19:29:58
To je teda koment smile smile , když jsem si ho přečetl, tak jsem se skoro chtěl odhlásit ze zítřejší zkoušky, protože jsem začal mít pochybnosti o mém IQsmile .
farmweb@atlas.cz
© Martin Rosta 2005-2024
czdeenlogo
Tento server je housován v Datacentru Moravia
Script vykonan za: 0.0075061321258545.s