<<< Následující galerie Předchozí galerie >>>
Autor:
OŤASVyznání druhé: DEUTZ-FAHRDatum focení: léto 2007-2008
Místo focení: Morava
Jestliže pro mě byly kombajny Fortschritt vzpomínkou na mládí a postupně s nimi jsem i vyrůstal, tak se značkou Deutz-Fahr jsem naplno dospěl. Ještě bych použil známé a trochu upravené pravidlo „Co se v mládí naučíš, to ve stáří nemusíš dělat“. Tak přesně tohle jsem zažil na těchto strojích, tzn. co jsem se do té doby naučil, tak větší část z toho jsem mohl zapomenout. Žádné vyjímečné situace,složité opravy a jiné problémy se nekonaly, a čím víc jsem byl s těmito stroji srostlý,tím víc jsem si to užíval. Tuhle galerii věnuji kombajnům Topliner na kterých jsem několik sezon strávil, to nejkrásnější období v roce, aniž bych toho kdy litoval. Tento nejvíc rozšířený typ z kombajnů Deutz- Fahr oplýval od svého uvedení na trh počátkem 90.tých let mnoha „nej“. Asi tím největším NEJ a velkým plusem tohoto kombajnu je až dodnes jeho jednoduchost, na které vždy stavěla svým sloganem „V jednoduchosti je síla“ firma DF. Konstruktérům se podařilo eliminovat počet převodů, kladek, řemenic, ložisek a dalších prvků včetně hydrauliky na úplné minimum a také díky tomu dosáhli velmi nízké energetické potřeby na pohon důležitých uzlů mlátičky. To má svůj podíl na tom že nebylo potřeba kombajny vybavovat motory přes 300 koní (mimo typu 4090 H) a dokázaly s nízkou spotřebou udělat vysoké výkony,a hlavně také díky velmi dobré spolehlivosti, díky níž získala firma Deutz-Fahr v Lauingenu jako první výrobce sklízecích mlátiček v Evropě "Certifikát ISO 9001". V prvních letech výroby těchto kombajnů byla konkurence nucená přepracovávat svoje modely velkým tempem aby neztratila jedny ze svých předních pozic, protože proti nim stál kombajn vybavený novým systémem sečení Schumacher, kopírováním lišty, použitím dalšího bubnu pro zvýšení separace TS, kvalitním drtičem slámy, vyprazdňováním obilí s horním tokem,vzduchem chlazeným motorem, revolučně řešeným převodem pro pohon vytřasadel a domlacecím systémem pro klásky a úhrabky. Dalším z plusů byl jednoduchý integrovaný systém s vlastní diagnostikou, pro kontrolu kombajnu a jeho důležitých uzlů bez použití mikroprocesorů. A nakonec malá, ale útulná kabina pro obsluhu s velmi nízkou hladinou hluku. Bylo by toho hodně o čem bych mohl vyprávět, včetně drobných much, které byly ale tak bezvýznamné že už se na ně i zapomnělo.Je velká škoda že jsou tyto kombajny v očích zemědělské veřejnosti považovány za jakousi druhou ligu. Nemám jim to za zlé, neboť nevědí co činí a jak smýšlejí, ale i ti mají možnost se přesvědčit.Mnoho jich také namítá že firma DF nepřišla během posledních 10 let s ničím novým, tedy pokud pominu ne moc podařený typ 8 XL. Na toto jsou dvě odpovědi, jednak je pravda, že to co se osvědčilo není potřeba měnit, ale stačí vylepšovat. A dalším argumentem je ne moc šťastná historie výroby kombajnů v minulém období. Po vstupu firmy DF do společnosti SAME Group, byla prioritou firmy výroba velmi úspěšných traktorů Agrotron a tomu musela ustoupit i výrobní linka na kombajny v Lauingenu. Po ne zrovna úspěšném působení na severu Evropy se po letech výrobní linka přestěhovala do fabriky Duro Dakovic v Župane, na jihu Evropy v Chorvatsku a zde si postupně začíná budovat nové cesty ke svým zákazníkům.Přeji jim, ať se jim daří.
Tahle galerie vznikla také díky mému kolegovi a kamarádovi Martinovi, který se mnou strávil několik žní jako střídač a přispěl několika fotografiemi. Děkuji.
Zveřejněno: 12.04.2009 21:00
Zpět na seznam galerií v kategorii
Počet zobrazení 13815
Oto, krásny preslov.. nemám slov.. a tá galerka..