<<< Následující galerie Předchozí galerie >>>
Autor:
MartinSteyr CVT – první evropský traktor poháněný bioplynemMísto focení: Rakousko
Bioplyn přináší úspory a je šetrný k životnímu prostředí
Rakouský výrobce traktorů Steyr je znám svým inovativním přístupem k jejich designu a také používáním nových technologií. Vedle nejmodernějších motorů a plynulých převodovek se systémem S-Tronic, který řídí motor a převodovku za účelem dosažení co nejnižší spotřeby paliva, využívají traktory Steyr také výhod satelitního řízení. To vše pomáhá zemědělcům dosahovat vysoké produktivity při co možná nenižších nákladech na palivo a lidskou práci.
Nejnovějším projektem, do kterého se Steyr pustil je vývoj pohonu dieselového traktoru na zemní plyn/bioplyn, který by vedle potenciálu dalších úspor byl také mnohem šetrnější k životnímu prostředí.
Na vývoji prototypu spolupracovali inženýři Steyr s rakousku firmou LuPower, která se touto problematikou dlouhodobě zabývá. Výsledem jejich úsilí je protop traktoru STEYR CVT 195 s maximálním výkonem motoru 217 koní. Od běžného traktoru se tento liší pouze speciálním rámem kolem kabiny traktoru. Na tomto nosném rámu jsou pod krytem umístěny tlakové lahve na bioplyn. To je jediný vnější rozdíl. Pod kapotou motoru se samozřejmě ukrývá technické vybavení které přivádí bioplyn do spalovacího prostoru. V kabině traktoru je umístěn monitor provozu systému. Přestavbou traktoru STEYR CVT 6195 na pohon naftou, zemním plynem a bioplynem lze ušetřit až 40% nákladů na naftu. Díky tomu, že bioplyn jako palivo je CO2 neutrální, tento vývojový projekt nepřináší pouze snížení nákladů, ale také chrání klima a naše prostředí. Pokud by došlo k přepnutí na zemní plyn a bioplyn, snížila by se emise CO2 o 20 % za každou jízdu.
Pohon, který je šetrný k životnímu prostředí
Redukce NOx dosahuje v průměru o 17%, emise pevných částic jsou nižší o 19 %, uhlovodíky o 87 % a do ovzduší je rovněž vypouštěno o 97 % oxidu uhelnatého méně.
Pro pohon dieselového motoru je nafty sice stále vyžadováno jako katalyzátor spalování, ale množství bioplynu přimícháváno do nasávaného vzduchu je regulováno dle výkonové křivky a významně snižuje podíl nafty vyžadované pro pohon v celkovém objemu směsného paliva. Na tento provoz má traktor speciálně naprogramovanou řídící jednotku motoru.
Jedinečná příležitost pro budoucnost
Jak je obecně známo bioplyn se získává z bioplynových stanic, kterých se i v České republice v posledních letech staví desítky. Většina z nich je zaměřena na výrobu elektrické energie a případně i tepla. To, že na trhu existuje dostatečné množství bioplynu, který je možné použít jako palivo do traktorů je jasnou výhodou pro tuto technologii.
Biogenetické palivo je vyráběno bioplynových stanicích z kejdy, organického materiálu a biogenetických odpadů. Bioplyn může být proto produkován ze zemědělských plodin jakýmkoliv zemědělským nebo komunální podnikem. Při využití osvědčené a testované filtrovací technologie může být bioplyn přímo využíván pro výrobu vysoce kvalitního biopaliva a následně plněn do tlakových zásobníků umístěních na rámu traktoru.
Odborníci značky STEYR jsou si také vědomi toho, že tato nová technologie přináší i další výhody, protože produkce bioplynu snižuje závislost na fosilních palivech a zvyšuje hodnotu vytvářenou doslova z vlastní půdy. I další moderní dieselové motory lze s použitím speciální přestavbové sady přestavět na tento pohon. Výsledkem je, že všechny stroje v zemědělství, lesnictví nebo komunální sféře mohou pracovat na nákladově efektivní a k životnímu prostředí šetrné palivo.
Zveřejněno: 27.07.2009 09:10
Zpět na seznam galerií v kategorii
Počet zobrazení 9097
Už bylo načase něco podobného vymyslet ty ceny nafty jsou dnes strašné. Jen aby to fungovalo tak jak má.