<<< Následující galerie Předchozí galerie >>>
Autor:
chomyzMalá pocta velkému strojiDatum focení: 1999 - 2012
Malá pocta velkému stroji…
Díky laskavosti Martina i Zdeňka a jejich veliké shovívavosti při schvalování níže uvedených „fotek“, jsem dostal možnost připomenout zde jeden nezapomenutelný stroj. Jsem si samozřejmě vědom toho, že fotky nesplňují běžná a základní kritéria pro uveřejnění fotek , berte je prosím jako dokreslení k textu a jakési mapování některých okamžiků života stroje – nejsem fotografem, při jejich focení jsem tehdy ani netušil, že bude někdy existovat něco jako FW a z pozdější doby jsou to pouze fotky mobilem, dokumentující, jak stroj vypadal těsně před tím, než nás opustil. Pokud vás to přesto neodradilo a pokročili jste k dalšímu textu, děkuji…
CAT-65:Poté, co byl užaslé veřejnosti na MSV v Brně (před vznikem Techagra byla zemědělská technika vystavována každoročně jako součást Mezinárodního strojírenského veletrhu) prezentován pásový traktor Challenger 65 na gumových pásech, začal se tento, na svou dobu zcela revoluční a mimořádně výkonný traktor, pomalu po jednotlivých kusech objevovat i v některých progresivních zemědělských podnicích v ČR. Tak byl 6.8.1993 předán Caterpillar Challenger 65C (tedy již modernizovaný typ), výr. číslo 2ZJ00341, také v podniku Agrodružstvo Jevišovice na jihu Moravy, který tehdy hospodařil na výměře cca 3500 ha. Vybavený motorem 3306 DITA o objemu 10466 ccm s výkonem cca 290k, 10-stupňovou převodovkou řazenou pod zatížením, vlastní hmotností 13700kg, palivovou nádrží na 719 ltr nafty, a zadním rychlozávěsem Balderson kat. IV N, představoval tehdy zcela nevídanou techniku a byl předpokladem ke skokovému zvýšení produktivity při polních pracích v podniku. Ač dnes parametr 290k může působit i úsměvně, propast mezi „běžnými“ velkými traktory té doby a tímto strojem byla obrovská – pro představu si připomeňme, jaké nejsilnější modely zhruba v té době nabízeli v Evropě ostatní výrobci: Valmet 140k, Ford 185k, Renault 175k, Fiat 180k, Same/Lamborghini 170k, Steyr 180k, Deutz-Fahr 185k, Fendt 185k, Massey Ferguson 190k, a jen dvojice John Deere a Case se pohybovala v oblasti 230-240k (americké kloubové traktory se v té době v kontinentální Evropě objevovaly velmi zřídka). Problémem bylo v zajistit tehdy takto výkonnému tahači odpovídající nářadí, které by jeho sílu „vydrželo“. I renomovaní výrobci tehdejší doby teprve zkoušeli a ne vždy byl výsledek podle očekávání. Poté, co některé stroje při zkouškách v podniku neuspěly, ustálilo se během 2 let základní nářadí traktoru na 8radl. nápravovém pluhu Kverneland PX-8, 8m kompaktoru Farmet K-800PS s přídavným válcem a 8m radličkovém podmítači Lemken Smaragd Gigant. Traktor byl od počátku nasazen v non-stop provozu na 3 směny, dovoz paliva byl zabezpečován na pole, což se stalo postupem času standardem a do dnešní doby jsou pásáky v podniku zásobovány tímto způsobem. Orientační výkonnosti a spotřeby paliva byly v té době cca následující: orba 30-40ha/24hod, spotřeba 15-20l/ha, podmítka 75-90ha/24hod, spotřeba 8-10l/ha a příprava půdy 80-90ha/24hod, spotřeba 6-8l/ha, což byly výkony v té době nevídané. Díky své produktivitě a komfortu tehdy traktor nahradil v provozu 3 starší kloubové tahače Škoda 180 a několik menších traktorů. Celkem dle dostupných informací pracovaly v ČR tahače Cat -65 řad B a C (nepočítaje v to pozdější dovozy strojů řady E již v barvách Claas) mimo Jevišovic ještě v podnicích v Horních Moštěnicích, Moutnici, Blatnici, Šitbořicích, Loděnici, Vlčnově a Opolanech. (Za případnou opravu či doplnění tohoto seznamu předem děkuji.) Jevišovický stroj zůstal z nich pravděpodobně nejdéle v činné službě – pokročme tedy dále k němu. Postupem doby se zaváděním nových technologií obdělávání půdy dostal traktor také nové nářadí – v r. 1999 secí stroj 7,3m Great Plains NT-2410 a hlavně diskový podmítač Sunflower 1433 se záběrem 8,3m, který se stal na několik následujících let jeho hlavní „hračkou“. Jak postupně rostla výměra podniku, traktor dostával nové pomocníky z řad kolových traktorů, ale ty nejtěžší práce stále zůstávaly na něm. V roce 2000 byl nasazen také na práce na Slovensku, postupem času přešel do režimu nasazení převážně na 1 prodlouženou směnu, v té době měl najeto už přes 15000 mth, bez jakýchkoli větších poruch na klíčových ústrojích. V roce 2004 dostal traktor další nářadí – talířový podmítač Strom Preciser 7m, který ho převážně zaměstnával ve zbytku činné služby. V té době výměra podniku narostla již na téměř 9000 ha a další pozemky byly obhospodařovány na farmě v zahraničí, po velmi dobrých zkušenostech s „pásákem“ byly tak do podniku pořízeny další stroje obdobné koncepce, již samozřejmě podstatně modernizované, a to typy MT-855 a MT-845B. Traktor se také v té době zúčastnil výstavy firmy Phoenix-Zeppelin v Tuřanech při příležitosti uvedení nové řady produktů Challenger pro zemědělství, kde dokazoval svou výdrž a odolnost i po tolika letech těžkého provozu. V roce 2008 dostal na pomoc dalšího sourozence – model MT-865B. Roční proběh traktoru se postupně snižoval – z 1700 mth za rok 2000 na 1100 za rok 2009, přesto např. v roce 2008, kdy ostatní pásové traktory byly nasazeny převážně v zahraničí, musel zvládnout rozhodující množství přípravy půdy na několika tisících ha a znovu se vrátil do nasazení v nepřetržitém provozu. V té době si musel poradit i s takovým nářadím, jako je 12m diskový podmítač Väderstad Carrier a přesto, že samozřejmě výkon motoru byl nižší, než by bylo optimální, (ve stoupáních někdy musel řadit i 2. převodový stupeň – první 2 rychlosti přitom nejsou určeny pro trvalý tah ale spíše pro zapřahání či vyprošťování), díky kroutícímu momentu velkoobjemového motoru a dobrému přenosu síly na podložku díky pásové trakci – obstál se ctí. Do konce roku 2010 traktor odpracoval celkem 27040 mth, od začátku r. 2011 pak už sloužil pouze jako záloha a zasáhnout do práce nakonec nemusel. Koncem roku 2012 byl pak traktor z podniku prodán… Za celou dobu bylo na traktoru „sjeto“ 5 sad pásů , ale motor, převodovka i zadní most zůstaly stále původní a nebyly na nich prováděny žádné generální opravy. Přesto byla tato ústrojí stále plně funkční a úniky kapalin byly minimální – např. motor byl i po 20 letech vizuálně naprosto suchý, neporovnatelně i vůči mnohem novějším strojům Na celkovou nadstandardní spolehlivost traktoru měly vliv pravděpodobně 3 zásadní faktory: stroj byl zkonstruován a vyroben v době, kdy výrobci ještě nemuseli tak úzkostlivě hledět na snižování nákladů a je to prostě „pořádný kus železa“, dále je nutno říci, že ač byl stroj na svou dobu velmi komfortně vybaven (velmi prostorná kabina-samozřejmě s klimatizací, budí dojem i v dnešní době), tak elektronický high-tech, který dnes působí u většiny strojů spoustu servisních komplikací, byl tehdy na stroji uplatněn jen ve velmi rozumné míře (přesto nelze říci, že by z funkčního hlediska stroji něco chybělo), a v neposlední řadě samozřejmě vzorná péče obsluhy během celých 20 let , neboť tento stroj nebyl jen stroj, ale stal se nedílnou součástí celého podniku.
Snad ještě pár čísel z posledních let provozu: od začátku r. 2000 do konce r. 2011 traktor spotřeboval 433 tisíc litrů nafty (což představuje cca 14 plných kamionových cisteren), průměrná spotřeba na motohodinu se pohybovala mezi 27 a 35 litry (dle převládající agregace a průběhu roku), v průměru za celé období je to 31,2 ltr/mth. V motoru traktor od skončení záruky používal olej Paramo Trysk Super Turbo 15W-40, v převodovce pak po celou dobu Cat TDTO SAE-30 a v hydraulickém systému obdobně po celou dobu Cat HYDO SAE-10W.
Na závěr nezbývá než poděkovat všem kteří pomohli s dodáním dat, informací i některých snímků a také těm, díky nimž jsem měl možnost se s tímto naprosto výjimečným strojem potkat…
Zveřejněno: 01.01.2015 18:00
Zpět na seznam galerií v kategorii
Počet zobrazení 23822
Parádní galerka. Jako že popisky většinou nečtu,tak tohle jsem projel celý a klobouk dolů
O takovýmhle provozu si dnešní stroje můžou nechat zdát