<<< Následující galerie Předchozí galerie >>>
Autor:
OŤASSamonakládací přepravník kulatých balíků KOBZARENKODatum focení: léto 2014
Místo focení: ZEAS Lysice, a.s.
Měl jsem možnost v sezoně 2014 otestovat tento, pro nás nový, výrobek ukrajinské firmy Zavod Kobzarenka. Nejvíce mě uchvátila jeho velikost. Pro nás, co jsme vyrůstali na přepravnících balíků OMAS a jim podobným verzím, je tato velikost a nosnost impozantní. Výrobce udává, že je návěs konstruovaný na balíky o průměru 120 cm a tím pádem jich dokáže naložit bez cizí pomoci až 24 ve třech řadách (dvě dole a jedna uprostřed nahoře). Protože se u nás lisují balíky o velikostním průměru 160 cm, nepodařilo se využít plnou kapacitu návěsu, vozilo se 17 balíků ve dvou řadách po osmi a jeden ve vidlích, ale dá se říct, že na množství odvezených tun to až tak velký rozdíl není. Při asistenci manipulátoru, pro založení druhého patra, jsem byl schopný odvézt 24 balíků naráz, s tím, že poslední dvojici jsem pro jistotu stáhnul kurtnou, kvůli bezpečnosti. Během zkoušek bylo vyměněno klasické tažné oko za provedení K 80 a hodně to zvýšilo jízdní komfort. Vůz je vybaven dvěma nápravami ADR a pneu BKT 600/50 R 22,5. Vzhledem k jeho délce (bohužel jsem nezměřil), by bylo výhodnější při nákupu nového návěsu požadovat aspoň jednu řízenou nápravu, pro lepší najíždění na pole a zpět a vůbec celkovou manévrovatelnost. Vůz se ovládá čtyřmi hydraulickými okruhy přímo z traktoru, tím pádem nepotřebuje přídavný rozvaděč. I. okruh pro zvedání a spouštění nakládacích vidlí, II. okruh pro výsun a zásun vidlí (hodně pomáhá při nakládce, při najíždění k balíku a je potřebný pro naskladňování druhého patra). III. okruh pro posun balíků beranidlem a zde se na chvíli zdržím. Jsou dvě možnosti posunu balíků. Výrobce k návěsu dodává elektrické ovládání, kterým si navolíte buď posun o délku, resp. šířku jednoho balíku při naskladňování a po přepnutí na funkci vyprázdnění se beranidlo zastaví až na konci návěsu a vyhrne všechny balíky směrem dozadu, poté se vrací automaticky do výchozí pozice na předku návěsu. Toto všechno zajišťují koncové vypínače a reverzní ventil u hydromotoru. V tomto případě jsou tlakové hadice zapojeny jedna do tlakové větve, při stálém tlaku a druhá do volného odpadu 0. Já jsem ale více využíval ruční ovládání bez elektrického ovladače. Obě hadice jsem měl zapojené do tlakových výstupů a posun beranidla jsem ovládal pákou hydrauliky dopředu i zpět a tím jsem si zastavil beranidlo tam, kde jsem potřeboval. Bylo to výhodnější hlavně při nakládce ve svahu. IV. okruh se využíval nejmíň a jsou na něm napojené pístnice zvedání, tím dojde k částečnému naklopení celé ložné plošiny, pro usnadnění výsunu balíků. Tento okruh není až tak potřebný, a tak by se dal použít např. pro blokování řízené zadní nápravy, pokud by byla ve výbavě. Jinak celkový dojem, velmi dobrý, výkon ohromující, celkové zpracování masivní a neprojevil se během provozu žádný problém. Protože se jednalo o nový vůz, bylo nutné zkontrolovat a dotáhnout kola, hydraulické spoje a častěji kontrolovat řetězové vedení pro posun beranidla. Mimoto jsem musel lehce upravit beranidlo a rozšířit rozchod nakládacích vidlí s ohledem na rozměry balíků a po určité úpravě délky výsuvu vidlí by bylo možné naložit i vrchní třetí řadu s větším průměrem než udává výrobce. Závěrem bych přidal několik údajů: celkově byl návěs nasazen v provozu 26 dní a svezl 1167 balíků sena a 2590 balíků slámy. Celkem bylo odvezeno 197 fůr s průměrným počtem 19 balíků na jednu otočku.
Zveřejněno: 19.02.2015 16:00
Zpět na seznam galerií v kategorii
Počet zobrazení 10949
Tak toto je parádna reportáž, za všetkých uživateľov FW dakujem :) hádam bude slúžiť