<<< Následující galerie Předchozí galerie >>>
Autor:
chomyzTříkolka nikoli dětskáDovolím si zde vzpomenout další z výjimečných strojů, se kterými jsem měl možnost se v praxi setkat. Tento stroj se sice nestal takovou legendou jako „pásovec“, ale také znamenal ve své době velký technologický krok kupředu a jelikož se i na dnešní poměry jedná o stroj dosti neobvyklý, snad je možno jej zde zmínit. Omlouvám se všem za „kvalitu“ dobových fotek, převážně skenovaných.
Horsch Terra-Trac 280 P
Známá firma Horsch představila již v roce 1985 koncept Terra Trac - tříkolový nosič s flotačními pneumatikami a výkonným motorem, především jako energetický zdroj pro své secí exaktory. Prvním typem byl TT-220 s motorem Deutz o výkonu 220 k, pneu 66-43x25 a hydrostatickým pojezdem. Od roku 1988 byl nahrazen typem TT-250 s výkonnějším motorem, poté doplněný typem TT-280P a od r. 1997 přibyl pak nejvýkonnější typ tříkolky TT-350 s výkonem 350k, ke kterému byla následně vyvinuta i 5-kolová varianta, určená jako nosič aplikátorů hnojiv (obdoba Terra Gatorů). V roce 2000 byla výroba uvedených typů ukončena a ve výrobě zůstalo pouze nejsilnější, modernizované provedení TT-352 a TT-352-5, jejichž výroba definitivně skončila v r. 2003 a firma Horsch se plně soustředila na oblast zpracování půdy a setí. Celkem bylo v uvedeném období vyrobeno cca 300 ks Terra-Traců všech provedení dohromady. (zdroj: časopis Profi č. 9/2014). Pro doplnění jen uvedu, že v 90. letech byl Horsch poměrně dost aktivní v samojízdné technice a mimo uvedených tříkolek měl v sortimentu také nosič PT-150 (jakýsi prapředek dnešního Leebu), dále nosiče aplikátorů AT-200 a AT-200L (na bázi Fastracu 185) a AT-300 (na bázi Fendtu 926 první generace) a samozřejmě vrcholný tahač – u nás poměrně málo známý Horsch Kirovec K-735 s výkonem cca 360 k.
Ale zpět k typu TT-280 P: ten se od výše uvedených modelů Terra-Traců s hydrostatickým pohonem (které byly v několika kusech v provozu i v ČR), určených hlavně k pohonu nářadí vývodovým hřídelem a nesení aplikačních nástaveb, odlišoval mechanickým pohonem zadní nápravy a klasickou převodovkou řazenou pod zatížením a byl určen k tahově náročnějším pracem. Zatímco přední kolo mělo tradiční rozměr pneu 66-43x25 a hydrostatický pohon (na rozdíl od tříkolek Farmet), tak zadní náprava s mechanickým pohonem byla obuta do (na tehdejší dobu) obrovských pneu Trelleborg Twin rozměru 850/55-42 (v označení rozměru opravdu patří pomlčka – byly to diagonální pneu). Motor, převodovka a zadní most byly použity z traktoru Case Magnum, bohužel si již nejsem jist, zda se jednalo o typ 7140 nebo 7250. Udávaný výkon motoru o objemu 8,3 l byl 208 kW (cca 280 k), výkon hydrauliky 120 l/min., zvedací síla ramen 72 kN, šířka stroje 3,2m, délka 6,5m a výška 3,6m. Vlastní hmotnost se pohybovala kolem 9000 kg a povolená celková hmotnost byla 12 000 kg.
V polovině 90.let se stroj typu TT-280 P objevil v Agrodružstvu Jevišovice, v době pořízení se nejednalo o zcela nový stroj. Byl od počátku agregován se secím strojem Horsch Concord CO-9, jehož zásobník osiva byl umístěn za kabinou traktoru. V roce 1997 přibyl k tahači další, na tehdejší dobu nevídaný secí stroj – 16ř. Kinze 2600, se kterým jezdil sít službou i na Slovensko. Pro doplňkové využití v přípravě půdy bylo k traktoru vyrobeno závaží o hmotnosti cca 3t, které se umísťovalo za kabinu, místo zásobníku na osivo. Ke stroji byly dodány i menší zadní pneu rozměru 66-43x25, ty se však používaly pouze výjimečně, v případě déletrvající opravy velkých zadních pneu. V roce 1999 byl CO-9 nakrátko vystřídán menším CO-6 PPF s přihnojením, ale od r. 2000 byl pak mimo setí s „Kinzákem“ nasazen tahač hlavně na setí s novým 9m secím strojem Great Plains NTA-3010 se zásobním vozem ADC-2220 na osivo a hnojivo. V této agregaci sel každoročně kolem 2500 ha. Mimo sezónu setí Horsch pravidelně pracoval také při dusání na jámě s taženým vibračním válcem A-10, vyrobeným v bývalé NDR. Pro srovnání s dnešními pěchy z vagónových kol – hmotnost tohoto taženého válce byla cca 12t. V té době byly Jevišovice asi jedním z mála podniků v Evropě, ve kterých pracoval současně pásák (Cat-65C), kloubák (K-701), tříkolka (TT-280 P) a pětikolka (TG-2505).
Trvalým problémem u stroje bylo seřídit přední hydrostatický pohon tak, aby se „nepřetahoval“ se zadním mechanickým, někdy při uvíznutí paradoxně pomohlo předek vypnout, aby se stroj vyprostil. Ač jsou převodovky a zadní most starých Magnumů považovány právem za etalon spolehlivosti, tak u tohoto stroje se v posledních letech provozu takřka každé jaro projevila nějaká závada na zadních koncových převodech, diferenciálu nebo převodovce. Pravděpodobně to bylo způsobeno tím, že celá síla na doraz vytíženého traktoru byla přenášena v podstatě jen zadní poháněnou nápravou, obutou do kol velkého průměru. V roce 2006 byl proto do setí pořízen starší traktor JD 8320 a TT-280P byl při cca 14 tis. Mth prodán. Pro zajímavost - v letech 1999-2005 spotřeboval celkem 217 600 ltr paliva. Nový majitel měl v plánu využít tříkolku na pohon velkého štěpkovače.
V roce 2011 jsem náhodou zahlédl na silnici známou siluetu „našeho“ Horsche – nedalo mi to a stroj jsem zastavil a udělal alespoň pár foto mobilem. Stroj přebarven na zeleno a s malými zadními koly nesl za kabinou hydraulickou ruku, v ramenech nesený štěpkovač a ještě táhl přívěs, takže i u nového majitele byl řádně využit potenciál této koncepce. Copak by asi na takové využití říkali bratři Horschové…
Zveřejněno: 26.12.2015 16:00
Zpět na seznam galerií v kategorii
Počet zobrazení 10341
Opět dokonalý popis legendárního stroje, klobouk dolů před tvou prací na galeriích s legendami