<<< Následující galerie Předchozí galerie >>>
Autor:
chomyzPětikolkaDatum focení: 2001 - 2004
Dalším neobvyklým strojem, který bych si dovolil zde krátce vzpomenout (a poprosit o shovívavost nad dobovými skenovanými „fotkami), je pětikolový Terra Gator 2505.
S tímto strojem jsem se setkal v roce 2001, kdy byl odkoupen z MJM Litovel, v době pořízení bylo na počítadle 3080 mth. Stroj byl vyroben v r. 1997 a byl vybaven motorem Cat o výkonu cca 400k a „kamionovou“ převodovkou Eaton se 2 řadami a „půlkami“. Všechny flotační pneu byly rozměru 66-43x25. U předchozího majitele pracoval nosič s nástavbou rozmetadla hnoje Tebbe. Po shlédnutí výkonu, kterého tam v lince s nakladačem L-34B dosahoval a návštěvě podniku v Německu, kde jezdily 2 tyto „pětikolky“, byl tento stroj pořízen s cílem nahradit dosavadní flotilu rozmetadel: 2ks RUR-10 a 7ks RMA-8 na různě upravených podvozcích za traktor. Z těchto rozmetadel byl ponechán pouze 1ks RMA-8 pro hnojení malých a špatně přístupných pozemků a zbytek musel zvládnout TG v lince s nakladačem Cat 950 FII. V roce 2002 byla skupina pro větší využití nakladače doplněna 1. rozmetadlem Annaburger na podvozku 20A.79. Již od počátku však bylo záměrem využít pětikolku i k aplikaci kejdy. Ta byla již od poloviny 90.let v podniku úspěšně aplikována dělenou linkou s taženým kejdovačem Vakuumat 11m3 s hadicovým aplikátorem a několika přívozními prostředky. Cílem bylo nově současně zapravovat kejdu do půdy v jedné pracovní operaci, aniž by k tomu byl potřeba další speciální aplikátor. Za tímto účelem byla ve firmě Agrostar vyvinuta a vyrobena cisternová nástavba NAF-18 s objemem 18m3 s 8" nasávacím ramenem a hadicovým aplikátorem, který měl záběr 9m pro aplikaci bez zapravení a bylo možno jej sklopit na záběr 5m. V tom případě byl za strojem tažen diskový podmítač Disk Profi o záběru 5m, kvůli kterému byla na zadní část Gatoru doplněna hydraulická ramena a potřebné vývody. Jelikož tato ramena neměla regulační hydrauliku, byl podmítač na přední sekci doplněn přídavnými hloubkovými koly na paralelogramech. Pětikolka s novou kejdovací nástavbou byla tehdy vystavena také na výstavě Země Živitelka. Přestože některá technická řešení či parametry mohou z dnešního pohledu působit možná úsměvně, tak v tehdejší době, kdy nebyly BPS, byl samochodný aplikátor něco výjimečného a jeho vyřešení vyžadovalo spoustu důvtipu a konstrukční odvahy i zkušeností. Přesto první nasazení ukázala, že stroj sám i způsob zapravení pomocí taženého diskáče fungovaly nad očekávání dobře. Bohužel zásadním problémem bylo, že nárůst výkonu oproti předchozímu taženému stroji byl tak obrovský, že přívozní linka absolutně nestíhala, což je z dnešního pohledu pochopitelné: 3 ex-vojenské cisternové přívěsy CP-11 tažené Zetory, také ex-vojenská T-148 CA-17 a Liaz 100.47 s návěsem CN-21. Ten jediný bylo možno považovat za odpovídající přívoz z hlediska rychlosti a objemu, ale zase měl problém se sjízdností některých polních cest. Samozřejmě v dnešní době je dimenzování přívozních linek někde úplně jinde, tehdy však v podniku nebyly žádné „dopravní“ traktory a speciální zemědělské kamiony jsou záležitostí několika posledních let. Aby se zvýšil výkon přívozní linky, byla zadána do výroby další cisternová nástavba na 18m3 pro podvozek T-815 8x8 VPR9, která již byla vybavena i nasávacím trychtýřem. Tato však nakonec do linky u Terra Gatoru ani nestačila zasáhnout. Mimo nedostačujícího návozu bylo dalším problémem značné překrývání se období aplikace kejdy a rozmetání hnoje, což jeden, byť velký, Terra Gator nemohl stíhat, a tak byla po pouze 2 sezónách kejdovací nástavba odstavena a nosič již dále pracoval pouze jako rozmetadlo hnoje. V roce 2004 byl pak s ohledem na nárůst objemu práce nahrazen dalšími 2 rozmetadly Annaburger a 2 kejdovači Annaburger (pracujícími napřímo bez přívozců) a prodán, včetně obou nástaveb. Zda byl pak kejdovač na stroji ještě někdy použit, mi není známo. Celkem za 3,5 roku pětikolka natočila 2234 mth s průměrnou spotřebou 16,2 ltr/mth. Stroj sám byl na dnešní poměry nesmírně robustní a jednoduchý, jediné problémy byly s pneumatikami GoodYear, u kterých se tehdy trhaly patky, což se vyřešilo až přechodem na Dneproshiny. Přestože tehdy stroj neměl vytvořeny podmínky pro to, aby předvedl naplno svůj výkon při aplikaci kejdy a byl v podniku relativně krátce, snad si zaslouží být zde na FW připomenut, protože to byl ve své době v mnohém průkopník a pětikolek v ČR opravdu moc nebylo…
Zveřejněno: 24.12.2015 17:00
Zpět na seznam galerií v kategorii
Počet zobrazení 9266
Ako si všimam fotky jevišovice vlastnili pár pekných exemplárov radosť sa na také mašiny v tú dobu len čo pozerať.Neviem ako sú natom dnes kedže sa dako fotky stohto podniku prestali objavovať ale asi už sa unich žiadne podobne rarity nenajdu