<<< Následující galerie Předchozí galerie >>>
Autor:
chomyzKrokodýl v ponorceKrokodýl nebo Ponorka jsou asi nejčastější přezdívky velmi specificky vyhlížejících traktorů John Deere řady 4X55. Tyto stroje jsou pro mne tím pravým „Old School Iron“ a vzpomínkou na začátek 90. let, kdy jsem fascinovaně sledoval první kusy těchto úchvatných strojů brázdících tuzemská pole s mnohoradličnými pluhy a připojenými pěchy. Po téměř 30 letech už samozřejmě tyto stroje většinou dosloužily a stává se z nich vyhledávané retro, přesto existují majitelé, kteří tyto stroje dodnes neposlali dál na sever ani na východ, a byť již dávno stroje nepoužívají jako prvosledové, tak si je nechávají i jako vzpomínku a nedílnou součást historie firmy.
Během několika posledních let se mi podařilo zdokumentovat 5ks traktorů této řady, které provozují firmy sídlící na Znojemsku, a tak si dovoluji předložit z nich tuto galerii, kde jako vždy jde spíše o dokumentaci a popis než „fotky“ samotné, jejichž „kvalita“ je navíc někdy ovlivněna i místem, kde traktor zrovna stál.
Asi nejcharakterističtějším znakem těchto traktorů je tvarově atypická kabina SG se – z dnešního pohledu až bizarním – sloupkem „uprostřed“ čelního výhledu. Kabiny řady SGB (Sound Guard Body) se začaly montovat na traktory řady 4X30, které se objevily v Evropě od r. 1975, a to s tehdy módním hydropohonem přední nápravy. Typy 4230 a 4430 se vyráběly v USA, ale pro Evropu se kompletovaly a přizpůsobovaly evropským předpisům v německém závodě JD v Mannheimu. Kabiny SG měly na tehdejší dobu velmi nízkou hlučnost 81dB díky uložení na silentblocích, odizolování od motoru a vnitřnímu obložení, měly možnost vybavení vzduchem odpruženou sedačkou a klimatizací. Nutno podotknout, že zatímco v ČSSR byly v té době bezpečnostní a odhlučněné kabiny na traktorech už celkem běžné, tak na Západě byla stále značná část traktorů vyráběna bez kabin nebo jen s lehkými přístřešky a tato kabina byla opravdu velkým krokem kupředu. (Sám Michael Horsch kdysi v jednom rozhovoru uvedl, že pořízení traktoru řady 4X40 s touto kabinou na jejich rodinnou farmu bylo kdysi zásadním a přelomovým krokem pro zlepšení pracovního prostředí obsluhy). Důvod, proč bylo použito tak neobvyklé umístění vstupních dveří netuším, jedno (ale jistě ne jediné ) vysvětlení, na které jsem v literatuře narazil bylo splnění požadavku farmářů na to, aby otevřené dveře nepřesahovaly půdorys traktoru, a tak umožňovaly farmářům parkovat i v malých průjezdech, stavěných původně na traktory bez kabin… Během výroby nástupnické řady 4X40, která se také ještě na evropský trh dostávala přes Mannheim, byla od r. 1980 v továrně v Bruchsalu zprovozněna nová linka na výrobu těchto kabin pro evropský trh a kabina byla inovována na verzi SG2, která umožnila použití také pro menší řady – 6 válcové 3X40 a 4- válcové 2X40, vyráběné v Mannheimu a také jejich modernizované modely řad 3X50 a 2X50.
Kabiny SG se dále (mimo dobových kloubáků řad 8XX0) objevily i na nástupnické generaci velkých JD – ř. 4X50, dovážené již do Evropy přímo z USA a ta byla od r. 1988 vystřídána právě řadou 4X55, která se začala po roce 1990 dovážet také do tehdejší ČSFR.
Všechny modely této řady byly 6-válcové o objemu 7,6 l s 15-ti stupňovou převodovku powershift s řazením plně pod zatížením a maximální rychlostí 32km/h. Zatímco slabší typy 4055, 4255 a 4455 s výkony cca 125, 145 a 160k měly kratší rozvor a menší celkovou povolenou hmotnost 8600kg a jejich výroba byla ukončena už v roce 1992 z důvodu nahrazením novou, podstatně modernější řadou 7000 a na našich polích se v podstatě nevyskytovaly (o to větší radost mám, že se mi podařilo zdokumentovat i jeden stále funkční traktor s tímto krátkým rozvorem), tak typy s dlouhým rozvorem a celkovou povolenou hmotností 11500 kg 4755 a 4955 se vyráběly až do r. 1994 a zvláště typ 4755 s výkonem cca 190k byl tehdy na český polích celkem rozšířený. Největší model 4955 s výkonem cca 230k byl tehdy jediným klasickým traktorem, který výkonově konkuroval Magnumům 7130 a 7140. Pro úplnost je třeba dodat, že existoval ještě nejslabší typ s dlouhým rozvorem 4555, který se však do Evropy nedovážel. Další zajímavou věcí je, že v USA byla řada 4X55 od roku 1992 modernizována na řadu 4X60, která se dle dostupných zdrojů do Evropy nikdy nedovážela, a jejímž zásadním rozdílem bylo mj. přemístění výfuku ke sloupku kabiny a sání vzduchu pod kapotu a dále změněný tvar nástupních schodů do kabiny. Asi všichni krokodýli, které jsem ale v ČR viděl (mimo raritního 4455 na fotkách níže, který má právě původní provedení schodů do kabiny a výfuk a sání na kapotě, jen 3 pracovní světla v masce a odlišná světla vepředu na blatnících) a dle výrobního čísla by měl být vyroben v r. 1991) měly ale už výfuk u kabiny a novější schody, takže se domnívám, že toto řešení převzala v pozdějších letech i řada 55 (možná proto, aby se nemusely pro Evropu homologovat nové typy) – pokud bude někdo mít k tomuto více informací tak uvítám…
V dnešní době, kdy představení nové řady traktorů znamená většinou motor s novější emisní normou, jiný tvar střechy kabiny, posunutou mřížku na kapotě a další nálož elektronického balastu, si člověk při pohledu na fotky celkového konstrukčního řešení i technických detailů níže uvědomí, jak obrovský to byl v roce 1994 skok, když byly uvedeny nové traktory dnes již legendární řady 8000, které nahradily právě „dlouhé“ krokodýly…
Na fotkách jsou traktory ze Zevy Hrušovany, Statku Břežany, pana Oberreitera a 2 stroje ze skupiny Agroservis Višňové – mimo úplně prvního JD ve firmě - typu 4755, je to také raritní 4455 z farmy v Brumovicích. Všem jmenovaným děkuji za možnost nafocení těchto úžasných strojů.
Zveřejněno: 22.11.2020 18:00
Zpět na seznam galerií v kategorii
Počet zobrazení 6867
Moc pěkná galerie, díky za ní!