<<< Následující galerie Předchozí galerie >>>
Autor:
tatraktorLIAZ IDatum focení: 2020 - 2021
Místo focení: Prostějovsko, Olomoucko
Galerie je věnována firmě LIAZ (Liberecké automobilové závody). Byl to výrobce nákladních a speciálních vozů, který fungoval v letech 1951–2002 a jehož sídlo oproti názvu nebylo v Liberci, ale v sousedním Jablonci nad Nisou – Rýnovicích. Zprvu náleželo jméno LIAZ pouze výrobním podnikům, zatímco vyráběná vozidla nesla značku Škoda (vycházela totiž z původní koncepce nákladních automobilů Škoda 706, jejichž výrobou LIAZ začínal). Až vozidla z počátku 70. let XX. století, která byla v LIAZu zkonstruována jako zcela nová, byla pojmenovaná po výrobci.
LIAZ nepřímo navazoval na výrobu automobilky Reichenberger Automobilfabrik (RAF), která fungovala v Liberci v letech 1907, v roce 1912 ji zakoupila a.s. Laurin & Klement a v roce 1916 přestěhovala její výrobní technologie do Mladé Boleslavi, aby liberecké výrobní prostory uvolnila textilním podnikatelům kvůli výrobě pro vojenské potřeby první světové války.
Samotný národní podnik Liberecké automobilové závody (LIAZ) byl založen 1. ledna 1951 a tvořily ho závody v Rýnovicích, Mnichově Hradišti a Liberci. V průběhu dalších let koncern postupně rostl a zvyšoval počet zaměstnanců i produkci – v roce 1975 zaměstnával 11 000 pracovníků a vyrobil 13 600 užitkových automobilů (sklápěčů, tahačů, komunálních automobilů atd.).
Postupně se připojovaly nebo zakládaly další závody v Mělníku, Zvolenu, Velkém Krtíši, Přerově a Holýšově, a po vzniku oborového podniku od 1. 1. 1986 mu byl podřízen i výrobce autobusů n.p. Karosa Vysoké Mýto, výrobce chladírenských návěsů n.p. Orličan Choceň nebo výrobce trolejbusů n.p. Škoda Ostrov nad Ohří. V té době se výrobky vyvážely do celého světa – kromě tradičních odběratelů ve střední a východní Evropě to byla i východní Asie, Latinská Amerika nebo některé arabské státy.
Koncem 80. let se v rámci záměrů RVHP měl LIAZ stát i jedním z výrobců plánovaného malého osobního automobilu, který měl pomoci řešit obrovský hlad po automobilech v tehdejších socialistických státech. V té době se podnik svými vozy účastnil i Rallye Dakar, kde budil zaslouženou pozornost a kde se umísťoval na předních pozicích – III. místo v roce 1987 a II. místo o rok později byly triumfem podniku a jeho řidiče Jiřího Moskala.
Po revoluci v roce 1989 a ekonomickém kolapsu zemí RVHP však LIAZ ztratil skoro všechna odbytiště a nedařilo se mu najít nová, prodeje a tedy i výroba postupně klesaly. Slovenské závody se odštěpily do samostatných podniků, v roce 1992 byl podnik částečně privatizován v kupónové privatizaci, největším vlastníkem ovšem zůstal stát. Privatizace byla dokončena v roce 1995, kdy majoritu získala Škoda Plzeň a změnila název podniku na Škoda Liaz a.s. Záchranný ekonomický program pro mateřský podnik přišel ale příliš pozdě a ani uvedení nové moderní řady Škoda 400 (obchodní označení Xena pro tahače a Fox pro komunální techniku) nepomohlo podniku k lepším výsledkům.
V roce 1998 byl na podnik prohlášen konkurs, ten byl po dvou týdnech zrušen. V roce 2000 podnik odkoupil slovenský Sipox Holding, který však neměl dostatek prostředků ani na financování výroby. V roce 2002 podnik definitivně zkrachoval a nejperspektivnější část závodu, motorárna v Rýnovicích, se přejmenovala na JAMOT a.s..
Na tradici LIAZu se později pokusila navázat společnost TEDOM, která vyráběla kogenerační jednotky často používající motory LIAZ řady M1.2, odkoupila zmíněnou motorárnu JAMOT včetně technické dokumentace a know-how výroby motorů. V roce 2006 vznikla společnost Tedom Truck, která zakoupila i veškerá práva na výrobu nákladních automobilů řady 300 a 400 včetně dokumentace, technologie a výrobních zařízení. Vyráběla vozy řady Fox a modernizovala vozy LIAZ, ale nepodařilo se sehnat dostatek zakázek a společnost vstupuje ke dni 1.1.2010 do likvidace. Tedom Truck tak vyrobil místo plánovaných 5 000 vozidel ročně celkově jen 19, z toho 9 vzniklo přestavbou vozů LIAZ. Zdroj informací: wikipedia.
V galerii můžete vidět Škodu 706 MTSP zvaný Mates z různými nástavbami například valník s rukou, třístranná korba, rozmetadlo RMA 8 a osmi kubíková cisterna. Řadu 100 zastupuje automobilový jeřáb. Řadu 200 zastupují třístranné sklápěče a nástavba na přepravu krmných směsí zvaná kukačka . Řadu 300 zastupuje ŠKODA LIAZ 18.29 s míchací nástavbou Buschhoff. Na pár fotkách můžete vidět hasičskou LIAZ 101.860 CAS 25K ve spolupráci z firmou Karosa.
Jak můžete vidět, tak některým se už osud naplnil a jiné je čeká, ale někde ještě stále odolávají. Je to velká škoda, že výroba již nepokračuje, když se podívám na poslední řady Xena nebo Fox, tak mě to mrzí.
Zveřejněno: 31.05.2021 21:00
Zpět na seznam galerií v kategorii
Počet zobrazení 7316
Parádní, trochu i smutná, ale hlavně velice poučná galerie. Já jakožto velký fanda do matesů tohle dosti ocení. Je hezké vidět, že nějaký ten mates je ještě v nějakém podniku k vidění, například v ZD Sedletín na Havlíčkobrodsku jich mají rovnou pět, tak snad budou tyto krásné stroje ještě dlouho fungovat:-)