Email: :Heslo 
Zapomenuté heslo?
titulni fotografie
Domů Fórum Galerie Komentáře Statistika Farmvideo Návštěvní kniha Odkazy Pravidla Ke stažení OLD Eshop

Zobrazit kategorie  Zobrazit fotografy  Zobrazit galerie  Zpravodajství  Novinky  
OŤAS   22.10.2023 15:37:17
Vynikající zařízení, které v mnohém uleví obsluhám postřikovačů a velká část odpovědnosti se tím přenese na osobu, která ve většině případů "pouze doveze vodu a chemii" a větší část dne jen "pročeká" na souvrati. Nemusím připomínat, že ten co obsluhuje toto zařízení, musí mít hlavu na svém místě, ale musí zde probíhat i dokonalá souhra s postřikovačem a nemusí být obsluhován jen jeden postřikovač. Myšlenka dovézt na pole, nebo míchat přípravek na poli v dokovací stanici u nás byla uplatnovaná už od 60. let a vynutilo si ji hlavně letecko-chemické ošetřování porostů. Tato zařízení si většinou vyráběly v údržbářských dílnách ACHP (Agrochemické podniky) které formou služeb dříve zajištovaly agrochemickou činnost pro JZD a státní statky. Nevýhodou těchto zařízení byly většinou materiály které rychle podléhaly vlivům chemických látek a tak se od nich postupně ustupovalo. Lepší myšlenka už je ta která používá čistou vodu podobně jako zde a přípravek je přimíchávan až cestou do nádrže postřikovače. Něco podobného používal Agropodnik Gottwaldov ve formě výměnného kontejneru. Je škoda že tato myšlenka trochu zapadla, protože je to podle mě ta nejekonomičtější a nejekologičtější záležitost. A myslím si že není až takový problém kdy dnes větší část operací můžeme předat umělé inteligenci. Využít toho že kombinace chemických přípravků může být nasávána přímo z kanystrů a dávkována do směsi zároven při čerpání do postřikovače. Takže tohle mi na tomto stroji docela chybí.
Patrik Chromý   22.10.2023 19:36:54
Vždycky sem si myslel, že když se řekne postřikovač, tak automaticky je k tomu další člověk a souprava na návoz vody a chemie.
Ale od letošního roku pracuju na farmě 1600 ha orné půdy, kdy pole, které je nejdál od střediska je 5 km vzdušnou čarou. Postřikovač mám 8000 l nádrž a 36 m ramena. Jezdím si sám čerpat a míchat na středisko, kde mám vybudované zázemí se 40 m3 nádrží a čerpadly.
Proč to všechno píšu. První věc je míchaní soli, listových hnojiv kde do jednoho postřikovače dávám i 6 komponentů (40-200 l podle produktu) a druhá, zmíněná Oťasem, že odpovědnost za tankmix bere někdo jinej, než pak aplikuje. Stačí jeden blbej výpočet a už je problém na světě. To se pak budou chlapi hádat kdo za co může?
Pro srovnání. Když aplikuju 200 l/ha a dávám jeden herbicid, tak namícháno mám do 10 minut a pak 1,5-2 hod aplikuju. A 5 postřikovačů v pohodě udělám. Sám.
Takže kde tady je úspora? Člověk co tam prosedí půl dne zkrátí čas plnění o kolik minut?
PS: Jediný moment kdy mi chybí další ruce, je při míchaní těch listových hnojiv. Dlouho trvá to vše nanosit do postřikovače. To míchám i 45 minut. Ale stojím přímo v jedárně. Ideální případ by byl mít tam ještě 8 m3 nádrž a v tý, kdyby mi to někdo nachystal dopředu. To bych potom ale nic nedělal. smile smile
PS2: Chápu, že jsou podniky, kde by to takto jako u nás nefungovalo. Ale z ekonomického hlediska poměr cena/výkon to lépe snad neumíme.
Honza.S2   23.10.2023 19:22:05
Do pěti kilometrů se to dá. Záleží jaký tam je poměr když si budu jezdit sám vůči tomu kdo tam sedí a kolik projede nafty. Pak mám údaj kolik udělám ha při určité dávce vody, mám rozpis, před aplikací si udělám výpočet chemie jestli to sedí, zbytek si sleduji a podle toho ho pošlu pro vodu a chemii. Nad 5km určitě cisterna.... My jsme to měli třeba sehrané tak že za 5minut byla chemie namíchaná, zbývalo jen dopustit vodu. Když jsem si jezdil sám tak 1/2 hod. voda, 1/4hod. chemie, 10km cesta, naproti tomu věděl sem kolik vezmu z cisterny, poslal sem ho pro vodu a vyšlo mě to daleko lépe. Nehledě že namíchanou jíchu vozit ani nesmím.
To ještě nezmiňuji pořizovací cenu samochodného postřikovače.
Patrik Chromý   23.10.2023 19:48:10
Od kolika ha se dnes vyplatí samochod? Letos mám 6000 ha a přes 1 500 000 l vody. Měli jsme 300 ha jarního ječmene, 200 pšenice oz., 260 řepky oz., 500 kuku, 90 ječmen oz., 100 jetel a 100 hrach s podsevem jetele. Jako samochod by se mi líbil. Ale nejlíp třeba Daman kvůli nástavbě na hnojení průmyslovými hnojivy.
PS: Nedávno byl v TV pořad selská krev a jeden soukromník s 1000 ha ho tam právě měl a celkem se mi ta koncepce líbila. Jinak samochod má v čem výhodu o proti taženýmu? Lepší jízdní stopa?
PS2: Když už jsme u těch postřikovačů. Mohl by mi někdo potvrdit, či vyvrátit informaci, že kdokoli má rozteč trysek 25 cm tak ale používa trysky na rozteč 50 cm, protože nikdo nevyrábí trysky na rozteč 25 cm??
skacel99   24.10.2023 06:40:16
Nedávno mi jeden obchodní zástupce prodávající i samochody říkal,že hranice rentability pro samochod je 2000 ha orné. Myslel jsem,že je to méně
Honza.S2   25.10.2023 15:55:41
Rentabilita je jedna věc ale pro mě je ještě druhá, která jde hůř vyčíslit a to je čas který s chemií strávím a jak rychle ošetřím porosty. Výhoda taženého postřikovače a traktoru je že traktor můžu využít i dál třeba v odvozu. Ale pokud chci už pořádný postřikovač, je to o traktoru cca 200hp který je těžší a chci li to dělat precizněji tak je to o užších pneumatikách, pořizovací cena nebude nijak nízká a precizní taženka bude taky drahá. Výhoda že náklady na provoz traktoru rozpustím i v jiných operacích i když budu li ho mít na kultivačních kolách tak asi na týden senáží ho nebudu přezouvat i s rizikem že budu muset během sklizně něco akutně ošetřit.

Patrik Chromý: Pokud to máte jak píšeš tak tam asi samochod smysl moc nemá.

Jinak znám hodně zemědělců co měli samochod třeba na 500ha - 800ha, dnes mají 1200 a mají to od začátku. U některých to bylo i tím že nepoužívaly pevná hnojiva ale čistě kapalky takže využití postřikovače bylo ještě větší. Výhoda je i větší světlá výška když ošetřuji řepku v květu.
Merlo   25.10.2023 19:45:05
Máme 900 ha a dalších skoro 200 ha zajištujeme kompletně formou služby. Struktura plodin, což hodně ovlivní nasazení postřikovače je: pšenice oz, ječmeny jarní a ozimý, řepka, inkarnát a cukrovka. Pozemky od farmy vzdálené cca do 7 km, bloky rozdělené na max 30ha. Do letošního jara jsme jeli tažený postřikovač 3200l- 24 ramena a jelo se prakticky od jara pořád někdy za podmínek kdy to nebylo uplně ideální pro aplikaci. Letos na jaře jsme koupili samochod, nádrž 4000 a 36 metrů ramena. v tu chvíli jsme byli schopni ošetřit denně 200 až 250ha a to je pro mě z pohledu agronoma naprostý ideál. ošetřuji v optimální fázi, při např. noční aplikaci je obsluha schopna ošetřit jednu plodinu za noc atd. je to na jednu stranu luxus, mít na ty hektary samochod, ale jak píše Honza, jsou i farmy s 500ha a mají samochod a vědí proč.
miťo   25.10.2023 20:56:49
Keď si človek spočíta, že pesticídy sú s prehľadom najväčšia položka v nákladoch, nie je šetrenie na postrekovači úplne najdôležitejší parameter pri obstaraní. A pridaná hodnota samochodu kvôli vyššej svetlosti podvozku je dosť dôležitý parameter ak má človek významnejší podiel plodín kde je to nutné. A samozrejme samochod nemusí byť pri kúpe úplne nový, to s cenou robí niekedy divy (hoci sú tam iné riziká ale stojí to za zváženie). Ja som kupoval starší malý Mazozotti za cca 30% aktuálnej ceny nového a vyšiel ma v podstate ako nový ťahaný adekvátnych rozmerov, na 300 ha. Ale mal som zlé skúsenosti so službármi. Niečo ako napr. vlani, pri ceste do 60 km vzdialenej predajne ND so stretol v slnečniciach cca 7 samochodov. Bolo okolo obeda, síce bezvetrie ale teplota 37 st. a ani mráčika na oblohe.
Zetor   31.10.2023 18:28:47
A jaká je rentabilita kombajnu za 15 milionů? smile A jaká rentabilita kombajnu za 20 milionů? smile

Spousta soukromníků s méně než 1 000 hektary má samochod. Důvodem je hlavně světlá výška, mnohdy i manévrovací schopnosti. Parametrem, který hovoří v neprospěch samochodu, je objem nádrže. Pro někoho je to mnohem důležitější. Navíc chutě jsou různé s lokálními podmínkami. V Německu běžně najdete farmy s více jak 2 000 ha, které nemají samochod, ale velký tažený postřikovač s nádrží nad 10 000 litrů. Táhne ho 300k traktor a souprava je naprosto samostatná, neexistuje dovoz vody.

V Holandsku mají službaři tažené postřikovače s velkými nádržemi, protože mají dělené komory a vezou dva postřiky naráz, aby si odbyly dva různé zákazníky na jeden výjezd. Pro nás naprosto nemyslytelné.

Pro zajímavost přidám data od firmy Dammann, kterou tu Patrik Chromý zmínil.

Rok 2022
Počet vyrobených postřikovačů celkem - 250 kusů
Počet vyrobených samochodů - 50 kusů
Nejprodávanější stroj v sortimentu - Profi Class Tandem
Průměrná velikost nádrže postřikovače v roce 2022 - 8 800 litrů (!!!!!!!!!)

Na ekonomiku se každý dívá trochu jinak i napříč Evropou. A krom pořízení použitého postřikovače je ještě jedna finta jak snížit pořizovací náklady. Pořídit novou nástavbu na svůj starý postřikovač. V Evropě jezdí Dammanny, kdy je podvozek původní a má už třetí nástavbu. Dobrý způsob jak si zmodernizovat jen to, co zmodernizovat potřebuje, a nebo jak jednoduše přejít na jiný záběr ramen.
Patrik Chromý   31.10.2023 23:38:04
Tak s těmi kombajny je to trochu mimo ne? Sklízet musíme tak jako tak a rozhoduje výkon. Bude mít taženej kombajn stejnej výkon jako samojízdnej? To asi tězko.
U postřikovačů ten výkon bude na stejné úrovni. Proto sem se ptal zdali lepší manévrovatelnost a světlá výška je takový benefit za který se vyplatí připlatit. Dammann sem zmínil právě kvůli té nástavbě na hnojení ( asi je výrobců vícero, ale vzpomněl sem si právě na tuto značku, myslím že i agrio to chvíli zkoušelo ne??) tam by ta ekonomika byla zase o kousek lepší.
Verze 10m3 a víc plus 300 hp traktor by se mi líbila asi nejvíc, ale co ty koleje? To už je asi na CTF a kolejáky vůbec neobdělávat ne?
Patrik Chromý   31.10.2023 23:43:02
Teď sem si vzpomněl na jednu farmu nad Prahou kousek od Slanýho. Tam taky mění (nebo měnili) nástavby na JD samochodu.
skacel99   01.11.2023 17:02:35
Postřikovač mi nepřipadá úplně jako sezónní stroj,na kterém by se měly měnit nástavby. Zrovna v tvé minulé práci ten postřikovač jede téměř každý den. Záleží určitě na počtu ha a šíři osevního postupu,ale i tak...
Honza.S2   01.11.2023 17:50:44
Nikde není napsané že musím mít samochod se světlou výškou 1,5 - 2m. Třeba Fendt Rogator má nízkou světlost a umí se zvednout na 1,10, JD 1,10. Ještě jedna věc - ošetřovat se musí i když půda je vlhká, ošetřuje se na svazích... Mě to stačilo s Napou 4000l dva dny po dešti. Nedokážu si představit traktor 300 koní co váží 12 tun, obrovský postřikovač tažený s nádrží 10 tun a nepočítám konstrukci. Děkuji pěkně. Potřebuji aby to dělalo a né si jezdilo pro chemii nehledě že u nás se namíchaná jícha vozit nesmí protože správně by to mělo splňovat ADR. Nevím jak to má Horsch v Kněžmostu, údajně mají vyjímku. U kejdovačů se řeší dělená doprava, náklady na dovoz jsou daleko větší než než u cisterny která veze 7x za den vodu, platím toho kdo tam celou tu dobu sedí a čumí na video nebo luští křížovky.

To je furt dokola - samochod rentabilita, kombajn za 15 mega rentabilita, 600ka pásák na 1000 ha rentabilita ale za tím je pořád něco co se vyčíslit k tomu danému stroji nedá. Navíc do zeměděství se nikdo nehrne a s chemií dělat už vůbec ne.
Patrik Chromý   01.11.2023 19:01:57
Je jasný, že co funguje někde, tak nemusí fungovat jinde. My máme 90% výměry na rovině.
Pokud mám orný 1600 ha místo skoro 4000 ha, tak hledám využití i jinde. Proto to měnění nástavby.
Jiné je to s tou jíchou po silnici. Staré pravidlo, dokud se nic nestane tak se to neřeší, nevíme jak bude dlouho fungovat.
Rentabilita mě jako zaměstnance nemusí zajímat. Jen sem do toho chtěl nahlédnout i z jiné strany.
Práce s chemií (pokud nejseš úplnej debil) je úplně v pohodě. Lepší jak se celej den máchat někde v hovnech. Ale to je subjektivní názor.
miťo   01.11.2023 19:10:32
Ako vraví Honza, samochod nemusí mať 1,5-2 m svetlosť. Cca 1 m pokiaľ sú rastliny zelené nie je problém do ich výšky cca 1,5-1,8 m. Čo okrem desikácie, vzrastlých slnečníc a kukurice v klase stačí na všetko. A čo sa desíkácie týka, pokiaľ sa ide glyfosátom začínajú mnohý preferovať drony.
Honza.S2   04.11.2023 09:06:28
Patrik: Měnění nástaveb dobrá myšlenka, mě se to taky líbí ale v reálu to nebude prdel, zvednout bečku nakladačem je to poslední. Měl jsem podobnou myšlenku s Xerionem ale nakonec nic. Spíš než výměnné nástavby bych přemýšlel jestli hnojit pevným nebo tekutým hnojivem. V sušších oblastech bych se přikláněl spíš ke kapalkám protože rostlina to lépe přijme na listu než v pevné kde to spadne na zem, něco porost vezme a něco zvětrá. Jinačí je to když dávám kuličky v únoru za přímrazku kdy je půda během dne vlhká, tam to má smysl. Podle mě výměna nástavby je přijatelná když mám mašinu co udělá za den 200 a víc ha a budu dělat 400ha. U postřikovače je taky rozdíl jestli jedu glyfosátem, dávám 150 l dávku nebo s něčím jiným v porostu 300. Jinak práce s chemií není špatná, stejně tak setí, mě to bavilo, chce to trochu přemýšlet, být pečlivý, hlídat si dodávku a počítat. Nejhorší co sem dělal byl postřik kukuřice kde se dávaly čtyři složky a po dvou týdnech už sem byl nafetovanej i přes respirátor.
chomyz   19.11.2023 08:55:58
Po delší době zajímavá diskuse. Jestli se ještě pořád nesmí v ČR ofiko vozit namíchaný postřik po silnici, tak je to docela problém, předpokládám, že v SRN nebo v Rakousku to tak není, neb tam je naopak jakýkoli přívozní "vodník" velmi neobvyklý. Vždy po pár letech se v renomovaném německém časopise Profi objeví článek porovnávající výhody a nevýhody přímé a dělené linky. Ta dělená tam opravdu není obvyklá a když už, tak je řešená pasivní nádrží, např. starší mlékařskou cisternou, rozhodně ne plnohodnotným fekálem, jako je zvykem v ČR. Koneckonců předposlední generace Pantery měla možnost táhnout si sám zásobní přívěsnou nádrž. No a Damman teď na Agritechnice představil dokonce tažený postřikovač na 20m3... Další věcí je problém přetěžování náprav větších tažených postřikovačů v ČR při jízdě po silnici v případě, že se veze DAM, jehož používání je tu dost rozšířené a v zahraničí až tolik ne. Alfou a omegou je ale dnes zajištění zdroje vody, již dávno se nedá nabírat v kde jakém potoku jako dřív a tím se prodlužují vzdálenosti mezi zdrojem vody a polem. Spousta firem tak má dnes vybudované nádrže jako zásobníky na střediscích kam se čerpá voda ze studen a na těchto nádržích pak mohou nabírat vodu i pasivní nádrže. Další věcí je pak plnění do postřikovače, kromě možnosti že si postřikovač vodu sám nasává z přívozky (nedovedu posoudit, jak moc to zkracuje životnost pracovního čerpadla) je třeba tady na "višňovsku" velmi rozšířené plnění pomocí ChemHandleru či jeho obdob s vlastním čerpadlem, poháněným "hondou", do kterého se přimíchává postřik. Dalším trendem zřetelným v poslechních letech, je zvětšování objemu vodníků, z dřívějších 8m3 Malacek (kterých se už většina "vcucla") a 10m3 HTS (i když vzhledem k jejich praktické nesmrtelnosti těch HaŤen jezdí pořád hodně) na dnes celkem standartních 12-18m3 a jde se i dál. Např. zde v okolí jezdí na přívozu 27m3 Pichon, Rhea teď nakoupila tridemy Fliegl s cca 25m3 (od oka) s dlouhým plnícím ramenem, Rostěnice mají dokonce návěsové Anči za MerTraktorem atd. Nedaleká farma patřící německým majitelům má tříosý vlek nerezku ex-mlékař s ChemHandlerem vzadu. Postřikovač, zvláště pokud je samochodný, je klíčový stroj a pokud je potřeba stíhat hektary a voda je z větší dálky, tak je vodník zásadní faktor pro jeho výkonnost a samochod za 8 milionů, ke kterému vozí vodu traktor s 25km/h s 8m3 fekálem je pak poněkud zabitá investice. My například pokud je nápor dáváme k postřikovači i 2 dovozce, a to jsou obě nástavby na nákladních automobilech. A nemluvě o tom, že pokud se dává větší množství přípravků a výživy do řepy a pod., tak je s nimi ještě třetí resp. čtvrtý člověk s dodávkou na navážení postřiků, protože ty by se na "regály" nevešly.
Patrik Chromý   19.11.2023 18:26:24
Pamatuji si ještě ze službařského života, že u Pelhřimova jeden soukromník tahal nádrž na vodu za Panterou.
Já třeba na Agriu mám ještě zvlášť plnící čerpadlo poháněné hydr. Ale i tak plnění 8000 l trvá i 15 minut. Externí čerpadlo v ,,jedárně,, to zvládne i za 5 min.
DAM a přetížení náprav to je hned. Zase jsme ale u toho, že dokud se nic nestane, tak pomahači si zatím nevšímaj.
Mít vodníka 24 m3, aby to vyšlo na 3 postřikovače a ještě dalšího člověka s dodávkou na návoz chemie nebo hnojiv. To už bych nemusel ani vylejzat. smile smile
Patrik Chromý   19.11.2023 18:36:02
Ještě by mě zajímal váš názor na bodový postřik, který se dá použít při herbicidním ošetření. Insekticid a fungicid budeme stříkat asi celoplošně. Jde o postříkanou plochu a tím tedy kvalitu pokrytí. Jestli má cenu tím postřikovač vybavit nebo ne. A další i pásový postřik. Tam asi bez aktivního řízení nápravy nemá cenu se do něčeho pouštět. Možna s neseným postřikovačem. Ale paradoxně, když budu meziřadí plečkovat tak vytahám napovrch více plevelu a stejně to budu muset vyřešit herbicidem. Jestli tyto novinky na šetření pesticidů někam vůbec vedou. Abychom o to víc nestříkali potom glyfosatem.
VonVagel   20.11.2023 12:30:04
Je reálné postřikovač který není vybaven na bodový postřik dovybavit? Nedokážu si to finančně představit. Dále by mně zajímala životnost "vstřikovačů" (NEVÍM JAK JINAK TO NAZVAT).
Patrik Chromý   20.11.2023 14:34:17
U agria to ovládá vzduch a dovybavit by to teoreticky mělo jít. Ale těch ventilů co je potřeba, tak je to finančně dost nákladné. Další je životnost těch ventilů. Když bude defakto pořád zavírat a otvírat.
farmweb@atlas.cz
© Martin Rosta 2005-2024
czdeenlogo
Tento server je housován v Datacentru Moravia
Script vykonan za: 0.0097060203552246.s