<<< Následující galerie Předchozí galerie >>>
Autor:
chomyzLegendární nosič Steyr 8300Nosiče Steyr se v galeriích na FW objevily již mnohokrát, hlavně v dřívějších dobách, kdy byla spousta těchto strojů ještě v plné aktivní službě. Před pár lety jsem měl možnost zdokumentovat jeden kus vzácnějšího (protože staršího) typu 8300, který byl stále nasazeníschopný, byť již běžně nevyužívaný (za možnost nafocení alespoň takto děkuji). To mě postupem času inspirovalo uvést zde něco víc k historii těchto nezapomenutelných a ve své době v československém zemědělství možná i ikonických strojů - jako obvykle jsou fotky spíše doprovodem k textu a omlouvám se za jejich "kvalitu".
Počátek stroje sahá do začátku 80.let minulého století, kdy firma Pöttinger hledala vhodné nosiče pro své nesené řezačky Mex, na které výkony tehdy běžných traktorů nestačily. Spojila se tedy s firmou Steyr a společně vyvinuli samojízdný nosič, který dostal název Mex Mobil. Byl vybaven motorem Steyr o výkonu 245k a hydrostatickým pojezdem. Měl tříbodový závěs a vývodový hřídel a umožňoval agregaci i dalších vhodných strojů. Protože nejsilnějším traktorem Steyr v té době byl typ 8170 s výkonem cca 150k, bylo to vítané rozšíření sortimentu i pro Steyr a ten jej zařadil od r. 1982 s do svého programu jako nosič typu 8300. Výkon motoru byl postupně navýšen na 260k, stroj bylo možno na přání vybavit pohonem i druhé nápravy a tříbodovým závěsem i "vpředu" (s ohledem na otočné řízení řekněme, že předek je na straně motoru...). Zvedací síla ramen byla 48kN a předních 10kN. Původní rozměr pneu byl 12,5-18 vpředu a 18,4-30 vzadu, pojezd byl 3-stupňový hydrostat s max. rychlostí 20km/h, objem palivové nádrže 380 ltr a hmotnost stroje se pohybovala v rozmezí 5100-5500kg s maximální celkovou hmotností 7500kg. Stroj byl na tehdejší dobu špičkový a našel si nelehkou cestu i do nejpokrokovějších podniků československého zemědělství. Pro srovnání - cena stroje v roce 1989 se uváděla 950 tis. Kčs, kdy cena Z 16145 byla 220 tis. Kčs, ŠT-180N 270 tis. Kčs a K-700A měl cenu 440 tis. Kčs. Základními agregacemi byly původně nesená kolová řezačka Pöttinger Mex V-S-K se 4-řádkovým adaptérem na kukuřici, sběračem o záběru 1,9m a lištou na GPS 3,6m a dále třídílný sklopný žací stroj SM-6000 o záběru 6m, dnes bychom řekli "letadlo". Tyto agregace jsem však na vlastní oči nikdy neviděl, jako řezačka se pak prosadil Kemper 3000, časté byly sklopné rotační brány Lely o záběru 6m nebo nesené secí kombinace, výrobce inzeroval možnost i čistě tahových prací (limitovaných hydrostatickým pohonem) odpovídajících traktoru cca 160k, v Rakousku byl stroj užíván k pohonu sněhových fréz (existovala i speciální komunální verze nosiče v pozdějších letech). Oproti tomu u nás se stroj zkoušel třeba k pohonu obřích lisů Hesston a největší oblibu získal při dvoufázové sklizni cukrovky, ať už s nepodařeným Multem, nebo různými verzemi tehdy špičkové techniky Kleine. Komfort obsluhy oproti Z 161 s otočným řízením byl samozřejmě neporovnatelný. V roce 1987 byl stroj modernizován na typ 8320, výkon motoru se zvedl na 280k, přední kola měla rozměr 14,5-20, zvedací síla zadních ramen byla postupně zvýšena na 60kN. Narazil jsem i na údaj zvýšení pojezdové rychlosti na 30km/h, ale různé údaje se v mnoha zdrojích rozcházejí. Servis těchto strojů v ČSSR zajišťovalo tehdy JZD Hustopeče, kde byl hybnou silou p. Losenický, pozdější zakladatel a majitel firmy Agrotec. V Hustopečích také byla zkoušena agregace nosiče s nově vyvinutým rotačním rýčovým pluhem Virgo, který se však již nestihl dostat do výroby. Agrotec se nakonec zaměřil na značku Fiatagri a zastoupení Steyr pro ČSFR získala firma Argus Mikulov, v pozdějších letech pak následoval AgroPartner Soběslav. Vraťme se ale zpět na začátek 90.let - nosiče byly tehdy velmi oblíbené, ale se zvyšujícím se výkonem samojízdných řezaček i běžných traktorů musel Steyr reagovat a vyvinul řádně inovovaný typ 9320 PowerTrac, uvedný na trh v roce 1993. Ten měl již výkon 320k, 4-stupňový hydrostat s rychlostí 30km/h, zvedací sílu 77kN, pneu 540/65R24 a 23,1-30 vzadu, nádrž na 430 ltr a vlastní hmotnost 6400kg. Ten však již na úspěch svých předchůdců nenavázal a vyrobil se jen v malém počtu. Dle informace od tehdejšího dovozce pracovalo na území ČR a SK celkem 99ks nosičů 8300/8320 a 2ks typu 9320, ty jsem však v praxi nikdy nepotkal. V roce 1996 se vstupem Case do Steyru bylo rozhodnuto o ukončení produkce nosičů od r. 1997. Výrobu nosiče odkoupila firma Doppstadt a postupně z něj vyvinula modely Grizzly DT 38 a DT52 s výkonem až 520k. Ty však již nebyly určené pro zemědělství, ale hlavně pro pohon lesních či recyklačních fréz a v novém tisíciletí byla jejich výroba také nakonec ukončena. Když se ale ještě jednou vrátím do "zlaté" éry těchto strojů, zmínil bych ještě pár pokusů o "konkurenci". Asi nejvíc se snažily přiblížit běloruské nosiče Polesie - původní typ 250 představený na konci 80.let a posléze modifikovaný na model s označením 280, ten byl v 90. letech krátce nabízen firmou Kupála i v ČR, známějším se stala kopie Kemperu od stejného výrobce - Zubr. V roce 1990 začalo ZD Blatnice přestavovat vysloužilé "torony" SPS-35 přidáním hnané zadní nápravy a tříbodovým závěsem za/před kabinou vč. vývodové hřídele, jedním z důvodů byla možnost agregace s rotačními bránami, které podnik začal v té době vyrábět. V 90.letech také firma Eco-Inter Lukov přestavovala vysloužilé řezačky Jaguar ř. 600 na nosiče obdobného typu, hlavním účelem však tehdy už byla agregace s letadlem či širokozáběrovým mulčovačem. Pro mne nejzajímavějším a dnes takřka zapomenutým počinem však byl nosič Golem ST-300, který byl vyvinut na konci 80.let v JZD Moravský Krumlov. Byl vybaven motorem Liaz cca 300k, 3-stupňovým pojezdem s rychlostmi 6/12/25 km/h, hydraulikou z UŘ II se zvedací silou 23kN vzadu (7,3kN vpředu) a dalšími komponenty z tuzemských zdrojů s cílem zásadně dostupnější ceny i náhradních dílů. Tento stroj si pamatuji vystavený na Zemi Živitelce, s ohledem na změnu režimu se už nedostal ze stádia prototypu a o dalších osudech stroje ani použité technice jsem zatím nic nezjistil. Pro srovnání si dovolím uvést pár údajů Steyr 8320 versus Golem: hmotnost 5500 / 6500kg, výkon hydrauliky 12 / 6,5kW, tlak 16 / 12 MPa, hluk v kabině 80 / 92 dB.
Zveřejněno: 18.05.2024 21:00
Zpět na seznam galerií v kategorii
Počet zobrazení 2284
Zajímavé počteníčko, více takových historií, moc pěkné:-)