Email: :Heslo 
Zapomenuté heslo?
titulni fotografie
Domů Fórum Galerie Komentáře Statistika Farmvideo Návštěvní kniha Odkazy Pravidla Ke stažení OLD Eshop
vlevoobrnahoruobrvpravo
obr
Exif: NIKON CORPORATION NIKON D810, clona: f/5.6, ISO: 800, 1/125s, 22mm


Tuto fotografii hodnotilo 1 lidí.
Carlos219   11.05.2015 06:31:57
Myslíte si že někdy tento koncept sklízecí mlátičky bude skutečností? Viděl jsem pár grafických videí a vypadá to velice zajímavě, i když se mi jeví celý stroj jako obrovské monstrum :)
lexikon   11.05.2015 09:14:14
Ja si myslím, že to vôbec nie je nereálne. Síce ten záber 18 m je reálny asi len pre určité krajiny, ale samotný koncept kobajnu vyzerá ok. Ked si zoberieme do uváhy, aké ťažké sú dnešné kombajny, plus neustále zväčšovanie kapacity, zásobníkov, veľkosť motorov, tak tú váhu nemožno donekonečna voziť na jednej náprave, tak dve nápravy by mohla byť cesta, alebo postaviť rovno pásový kombajn, nemyslím polopás ako náhrada za koleso na prednej náprave,ale kombajn od výroby myslený a navrhnutý ako pásový. Hlavné,aby všetok ten výkon stíhali sitá prečistiť :)
Honza.S2   11.05.2015 11:41:51
Už jsem to viděl někde na internetu. Nevím kudy z toho jde ven sláma když je vzadu kabina. Za další v reálném provozu bycch měl asi strach s tím jet po silnici protože sedět vzádu v té kabině bych měl pocit že jsem první na ráně protože mě nikdo nepodjedesmile
Jinak to nevypadá špatně, koncepce podvozku by stála určitě za řeč. Další otázkou reality je to, že to navrhnul někdo z technické univerzity, což by znamenalo některému výrobci tohle prodat i s konstruktérem projektu. Pokud by koncepci tohoto stroje představil přímo nějáký výrobce sklizňové techniky, osobně bych viděl v tom případě kratší cestu do reality.
lexikon   11.05.2015 11:57:09
Treba to brať ako koncept. Na autosalónoch je každý rok vidieť x konceptov automobiliek a do reality sa dostane z každého takého konceptu len nejaká časť auta, prípadne dizajnové prvky a podobne, čiže aj z tohto si prípadne nejaký výrobca zoberie inšpiráciu, upraví si to podľa svojich potrieb a tak podobne..
deere-hanys   11.05.2015 13:53:26
Honza.... Podle toho co jsem viděl na internetu tak během sklizně je ta kabina zvednuta....a muže tam proudit sláma...
Carlos219   11.05.2015 16:14:52
je pravda , že s těmi 18 metry záběru by tady na Vysočině na moc polích nemohl jezdit. Pásový kombajn jakožto celopásový jsem už viděl na ruském videu kdy na kolosa byl podomácku namontovaný podvozek z tanku:D To jen pro legraci, jinak si myslím že celopásový komabjn ještě snad ani není ne ?
Permonik   11.05.2015 17:01:53
Zadejte si na youtube: Venum Konzept - Wendemähdrescherkonzept a mate pěknou animaci návrhu. Jinak na tom kanale univerzity jsou videa, kde jsou robotické kombajny.....
David Janda   11.05.2015 19:17:20
Carlos219: celopásové sklízecí mlátičky existují, v současnosti například Rostselmash Vector 450 Track, Gomselmash 812C a mnoho malých asijských strojů pro sklizeň rýže. Z historie SKG-3, SKG-4, SKG-5 Niva, SKG-6 Kolos, Don 1500R, SK-10R, SKR-7, Jenisej 858. Na pásovém podvozku byl postaven také Claas Commandor nebo axiální mlátička Bi-Rotor.
Carlos219   11.05.2015 21:06:13
Díky za informaci Davide smile Jak čtu ty značky mlátiček je to většinou Rusko . Na sklizeň rýže to se dá pochopit. Teď jsem si vzpoměl že jsem video s Comandorem dokonce i viděl.
Jiri Rakus   11.05.2015 21:32:31
Carlos: vzhledem k tomu, že již dnes máme možnosti bezpilotních kamionu (Merdes Benz), tak určitě i bezpilotní zemědělská technika není jen sci-fi. Samozřejmě,že ještě cca 20 let bude obsluha třeba, ale vzhledem k ubírajícímu se trendu ( lidi propustit ze všeho) to není jen blud... Již dnes máme výnosové mapy parcel, ukládání hnojiva, tak proč nemůže kombajn fičet sám? otázka 50 a více let při nynějším tempu. ještě ti příjde SMS od kombajnu,že tam a tam jsi špatně aplikoval hnojiva, jelikož byl výnos jinýsmile Pokrok zastavit nejde.
Jakub Herot   11.05.2015 21:38:45
Jen nevím jak si ten kombajn bude opravovat poruchy smile
Carlos219   11.05.2015 21:43:40
No když to Jirko tak čtu tak můžu bejt rád že su elektrikář ty se nahradit nedají, alespoň zatím :D jinak máš zcela pravdu trend jde dopředu. Jinak jak píše Jakub Herot celkem by mě zajímalo jak si kombajn bude opravovat poruchy, což je zajímavá otázka. Přijde sms se slovy Help me ? Nebo nevím... smile
deere-hanys   12.05.2015 11:55:44
tak co se týče poruch to není taky žádná utopie... když některé dnešní auta již běžně odesílají udaje o vozidle do nejbližšího autorizovaního autoservisu... ti servasák sám zavolá že jste ujeli X kilometrů, a že je třeba vyměnit olej v motoru...tak kdy máte čas abyste mohl přijet na výměnu. Nebo po telefonu řekne, že čidlo XYZ které se nachází v místě abcde hlási poruchu. aniž by to auto viděl

dneska není problém dat do vozidla SIMkartu...a vozidlo komunikuje s centrálou...a uživatel o tom ani neví
Floyd   12.05.2015 12:57:41
Jenže auto není kombajn. Auto se nemůže ucpat, auto jezdí po hladké silnici, ne po poli kde jsou bažiny, nebo se v porostu může skrývat kdo ví co... Automatizovat kombajn není s dnešní technologií velký problém, ale stejně tam musí sedět někdo, kdo na to bude dohlížet, jinak to v reálném světě nadělá víc škody než užitku.
Honza.S2   12.05.2015 13:05:30
Nedovedu si představit jak by jakýkoliv stroj byl složitý a plný elektroniky tak, aby mohl pracovat bez přítomnosti obsluhy. V dnešní době kdy si spousta uživatelů stěžuje na množství elektroniky v technice by to zřejmě bylo peklo. Pak stejně někdo musí někde sedět a kontrolovat pohyb a funkci stroje.
krovin   12.05.2015 13:07:58
No když se tomu bude chtít někdo opravdu naplno věnovat, tak technologie jsou k tomu dostupné už dnes a troufám si tvrdit, že pokud by se to dotáhlo do konce, tak automatický kombajn bude spolehlivější a bude jezdit s menšími ztrátami než humanoidní řidič. Akorát by se muselo zkomponovat mnoho systémů do hromady počínaje satelity, které vám určí hustotu porostu, mokra na pozemku, dále například dron s thermokamerou, který odhalí přidřené ložisko ještě předtím než stihne napáchat nějakou škodu. Stroj netrpí nepozorností takže například nenabourá do skruže, sloupu nenacouvá do návěsu atd. Jenže odladit takový systém je hodně náročné a nakonec se někdo musí podepsat pod to, že to může jezdit samo a legislativa na to taky není připravená. Ale ruku na srdce byla by to pak hrozná nuda...
Floyd   12.05.2015 13:42:48
krovin - Technologie jsou dost vyvinuté na to, aby takový stroj mohl autonomně jezdit po poli za ideálních podmínek, s tím se dá souhlasit. Jakmile tohle ale nasadíš do praxe, vyskáče ti tolik zdánlivě zanedbatelných detailů, které ale je potřeba řešit, že se z toho osypeš. Ve výsledku budeš mít stroj, který se bude sám hýbat, ale stejně v něm bude muset sedět někdo, kdo na jeho chod dohléde a v případě potřeby zasáhne. A to se stále bavíme o ideálních podmínkách velkých lánů, kde není nic, maximálně sem tam sloup nebo podobně jasně identifikovatelná věc. Nasaď tohle u nás a jsi v pytli tuplem, protože ti přibudou močály, skruže, kameny...

I když se automatizací zabývám a s návrhem autonomního robota mám zkušenosti, tohle si nedokážu ani představit. Není problém detekovat libovolnou věc nad úrovní porostu, nebo i kovovou která je v porostu ukrytá, ale nastavit senzory tak, aby správně detekovany hrozbu schovanou v obilí a zároveň nešílely z každého broučka co se tam pohne, to je pekelně složitá záležitost. Nehledě na to, že například tu bažinu nedetekuješ vůbec. Pohledem samozřejmě většinou ano, ale technika reálně nasaditelná do kombajnu na to není.
Permonik   12.05.2015 18:27:44
Detekovat močal, bažinu mělo jít dobře. Napadají mě dvě možnosti. První existuje kamera co dokaže detekovat vodní plochy nebo plochy se zvyšenou vlhkosti, ale nevzpomenu kde jsem to viděl, teoretický to mělo jít použit tohle.
Druhá trošku realnější. Když zajiždi kombajn do močalu, bažiny tak dochází k zaboření kola do povrchů. Tudiž dochází ke zmenšení vzdálenosti (myšleno vedle kola, pásu)mezi osou nápravy a povrchém. Pokud senzor detekuje tuto vzdálenost jako nedostatečnou, vyšle pokyn k zpětnému pohybu stroje.... ne?
Opravte mě pokud se mýlím.
krovin   12.05.2015 19:09:27
Floyd - Tak technologie aby mohl jezdit po poli za ideálních podmínek jsou již dnes v praxi nasazovány poměrně běžně akorát to na ouvrati musí řidič potvrdit... Já se také pohybuji na akademické půdě kde se mechatronikou, senzory a roboty zabýváme. Mám i už poměrně bohaté zkušenosti a dovedu si s trochou fantazie představit HW řešení koncepce takového stroje, ale větší problém z tohodle pohledu je SW vybavení které by muselo být velmi komplexní a systémově řešené. Nicméně pokud by se na to uvolnilo dostatek zdrojů, tak jde všechno. Kombajn má tu výhodu, že jede relativně velmi pomalu a reakční doba stroje je nepoměrně rychlejší než lidská - takže třeba na detekce kamení sloupů skruží co nevydčnívají nad porost by mělo stačit rekognizovat terén před lištou řádově půl metru a méně což by asi šlo myslím protože porost bývá v takové vzdálenosti průhledný. Jak psal Permonik, tak propadání kombajnu je poměrné snadno rozpoznatelné stačí měřit pouze diferenci vtlačení vzorku do půdy. A pokud by v systému byl zakomponován dron který by před mlácením vytvořil mapu pozemku, tak by to taky hodně ulehčilo. Ale zkompletovat to do funkčního celku by byla opravdu výzva. Nicméně pokud by se tomu někdo chtěl věnovat nechají se sehnat dneska granty na ledacos a tohle by mohla být zajímavá práce. Ale jak říká floyd nejhorší jsou ty detaily - dnešní nejvyšší třídy automobilů už jsou schopny za poměrně špatných podmínek jezdit sami, ale řidič tam musí zatím prostě sedět....
Floyd   12.05.2015 19:11:43
Vodní plochu asi ano, vlhkost nevím, s tím jsem se nesetkal. Problém těhle kamer je ten, že potřebují dobrou viditelnost. V prachu nebo třeba za tmy to nemusí být ono, přitom ty se na ně potřebuješ plně spolehnout, když to má být bez obsluhy.

Tu druhou možnost taky nevidím jako úplně reálnou, i když je krásně jednoduchá a levná. Ta mašina jede nějakou rychlostí, nezabrzdí na metru a když už zastaví aby mohla začít couvat, je riziko zapadnutí troufám si říct největší. V tuhle chvíli to právě chce tu obsluhu, která podle svých zkušeností rozhodne, co dál. Zkušený chlap z kabiny koukne a vidí, co si může dovolit, počítač něco vypočítá, ale realita je často jinde.

Každopádně tohle není debata pro Farmweb. Nechal bych tyhle problémy borcům, co tu technologii budou jednou budou nasazovat v praxi. Stejně těžko vymyslíme něco, co by kluci v Claasu nebo jinde nevěděli už dávno. smile
Floyd   12.05.2015 20:03:18
krovin - Díky za doplnění. Já jsem stále ještě student, takže znalosti mám spíš teoretické. Zabýval jsem se autonomním řízením robota v koridoru, kde musel skenovat plochu před sebou, hledat si cestu dál a vyhýbat se překážkám. V tomhle ohledu má ale pole výhodu, že můžu využít GPS navigaci, pak mi spousta blbostí kolem řízení odpadá a můžu se víc soustředit na nástrahy terénu.

U měření světlé výšky vidím problém v tom, že když nechám nějakou toleranci, abych necouval při zaboření o pět centimetrů (a to nechat musím), může být velký problém poznat, kdy si můžu dovolit couvat a kdy je lepší naopak dupnout na plyn a doufat že projedu skrz. Celkově není moc fajn reagovat takhle na poslední chvíli, kdy už stojím v močálu. Tohle by řešil třeba ten dron s kamerou, ale to přináší návrh a provoz dalšího zařízení - taky nic, co by člověk chtěl. Navíc ten dron nevydrží kolem stroje lítat celý den, bude potřeba ho nabíjet, což zabírá čas. Prostě to není taková sranda, jak to vypadá na první pohled. To ale určitě sám víš.

Jak je vidět, technika jako taková by na to byla připravená, ale návrh a hlavně realizace je tak složitá, že ještě pěkných pár let bude úplně stačit současná situace, kdy mašina jede na GPS a místo všemožných senzorů to sleduje obsluha. Alespoň podle mého. smile
krovin   12.05.2015 21:47:43
Floyd - Tak stejně v močálech bych zas takový problém neviděl. Dneska jste schopný podle srážkových radarů zaznamenat poměrně přesně srážkové úhrny - od těch se odvíjí případná aktuální mokra - např. temence, které jsou stabilní po celý rok není problém zmapovat. Dron by jistě nelétal celý den - dovedu si představit situaci kdy se vybere pozemek dron zmapuje pozemek následně na základně výkonný výpočetní systém vytvoří mapu pozemku podle, které bude prováděna hrubá navigace... chtělo by to vyzkoušet, ale podle mne by mohli jít odhalit kameny, skály cizí předměty na základě snímkování v různých spektrech na stejném principu, jako funguje určování porostu pomocí dnešních družic. Jenže nasadit (vyvinout) celý systém je extrémně náročné drahé neprodejné a musí se rozmělnit...

Stejně tyto změny budou (už nastupují) nastupovat pozvolna, protože jak se lidé leknou technologií, tak to většinou znamená jejich konec - v mnoha případech. Kdyby dnešní řidiči věděli, jak moc už dnešní automobily neřídí asi by se jim to ani nelíbilo.

Jako vášnivý prázdninový zemědělec bych brečel, když to vidím kam to spěje zas na druhou stranu jako vývojář mě taková práce láká... akorát u nás v ČR v tomhle směru moc neděláme... v Německu jsou na tom v tomto ohledu lépe.
lexikon   12.05.2015 22:08:00
Nechcem sa nikoho dotknúť, ale vidím to tak, že tento svet speje do pekných sr*čiek a je to celé na hlavu postavené. Nemám nič proti pokroku, ALE... Na čo mi je kombajn, ktorý sám behá po poli, ked vo veľa podnikoch od kombajnov za 10 mega odvážajú prestarnuté zetory? Na čo mi bude kombajn sám behať po poli, keď pol sezóny nie je na výplaty? Na čo sa investujú peniaze do takýchto, s prepáčením, somarín, miesto toho aby sa vylepšovali podstatnejšie veci, ako spotreba, čistenie zrna atď..? To isté aj automobilový priemysel? Na čo, preboha, sa vyvíjajú autonómne automobily? Veď auto je na jazdenie a nie na to,aby na dotykových obrazovkách veľkých ako televízor vodič riešil všetko, len nie premávku? Ja len dúfam, že sa ešte vrátime k zdravému rozumu ako ľudstvo a peniaze sa budú dávať do vecí, ktoré aspoň majú akú-takú logiku. Opakujem, nie som proti pokroku, ale treba vylepšovať veci, ktoré budú mať prínos pre ľudí a nie vylepšovať nezmyselne a len s vidinou zvýšenia zisku. Čo iné sa však dá čakať v dobe, keď peniaze a politika (buzerácia a byrokracia) majú prednosť pred ludskosťou a radosťou zo života? To len také skromné zamysleni smile
krovin   12.05.2015 22:59:20
Lexikon - tak nezbývá než souhlasit minimálně s konstatováním, že náše civilizace jde přímým směrem do..., ale nemyslím si, že zrovna technologický pokrok je teď náš největší problém. Automobilky zaměstnávají mnoho lidí a nejenom v samotné výrobě - a ty lidi něco dělají a tak vymýšlí nové způsoby jak omezit řidiče ve svých chybách (nejčastějším viníkem nehod je bezesporu řidič), když se vžijete do role člověka co třeba denně dojíždí tři hodiny do práce a mezitím ještě pracuje, tak ta pozornost k večeru není určitě 100% a to že ho probudí když vyjíždí ze silnice, nedodržuje bezpečnou vzdálenost atd. je zlepšení alespoň co se úmrtnosti týče. Sám řídím rád, ale musím na to mít taky chuť a najdou se dny, kdy člověk není ve své kůži a udělá nějakou blbost....

No a byrokracie a politická korektnost nás zničí určitě...
Mirec   13.05.2015 19:16:15
Ja sa zamýšľam snáď len nad tým, či to všetko, čo ste tu popísali, žeby bolo potrebné, aby vôbec mohol jeden kombajn sám bez obsluhy kosiť (a to ešte kde je odvoz) nebude v konečnom dôsledku finančne náročnejšie na prevádzku ako 20 ľudí, čo mi na tých strojoch budú jazdiť. Pálku za poruchu celého takéhoto systému si radšej ani nechcem predstaviť Takže podľa môjho názoru bude ešte veľmi dlho finančne výhodnejší človek.
Zdenek Srytr   13.05.2015 22:49:31
Zajímavá diskuze. Já bych se vrátil opět k tomu zemědělství, i když na posledním příspěvku krovina je pravdy dost, i když bych nadhodil veřejnou dopravu, či systém, kdy budou lidé přepravováni za určitých podmínek do zaměstnání, kdy toto by lidem hodně pomohlo x tomu, aby každý dojížděl po vlastní ose, ale to už jsme úplně jinde a to bych neřešil...

Mě by jako laika zajímala odpověď na tuto otázku. A co ty lidi? Co budou dělat? Je nás na planetě více a více, z čeho budou nakupovat základní potraviny, když jim lidskou práci v zemědělství seberou stroje? Dnešní systémy a doplňky pomohly mnoha firmám ke zlepšení úrody, k lepší sklizni atd,atd, což je podle mě super, ale proč se snažíme o to, aby lidi nepracovali? Co vlastně je smyslem tohoto projektu? Úspora surovin? Těžko. Intenzivnější sklizeň? Vyšší výnosy? Půda má své limity přeci. Rád bych, aby mi někdo vysvětlil, proč se snažíme vyjmout kvalifikovaného člověka z běžné manuální práce. Jenom kvůli zisku? Asi ano, ale ten zisk končí u velice úzké skupiny lidí, což není pro tento svět zrovna pozitivní budoucnost podle mě.....

Floyd   13.05.2015 23:29:12
Zdenek - To je právě ono. Chápu a podporuju snahu zastoupit lidi v nebezpečných nebo fyzicky hodně náročných činnostech - chemických provozech, dolech atd, ale zemědělství v tomhle dle mého nemá prioritu. Inovace samozřejmě ano, jinak bychom s trochou přehánění byli u koňkých povozů a vázání obilí do snopů, ale inovace za každou cenu nejsou podle mého ta správná cesta. V tomhle případě by plošné zavedení technologie připravilo o práci tolik lidí, že by to bylo daleko víc ke škodě, než k užitku. Co by s těmi lidmi bylo? Kde by sehnali práci, když i v ostatních odvětvích se jde tvrdě za efektivitou a to i za cenu propouštění? Zas tolik filozofů, managerů a různých humanitních pracovníků nepotřebujeme, jakkoli jsou to dneska módní studijní obory.smile
Permonik   15.05.2015 19:57:41
Pokud člověk děla něco co ho bavi tak nebude hledát způsob jak se nechat nahradit robotem. Jedna věc je ukazat návrh robota na sklizen a druhá věc ho dostat do praxe a natož ho pak plošně rozšířit....
Někde jsem četl odpoved na dotaz co se stane s lidmi, které nahradí robot. Odpoved: To co s jezdci pony expressu, spojovatelkami, rekvalifikují se.....
Pepik   15.05.2015 20:11:46
Už tu byl pokus od Fortschritu s Arcusem.. a na tehdejší dobu revoluční změna se v praxi nakonec taky neujala. Takže nechme se překvapit, co nám výrobci do budoucna "vnutí".
Carlos219   15.05.2015 21:01:47
Když je Pepíku řeč o tom Arcusu od Fortschritta nevíš o nějakém videu nebo fotkách tohoto kombajnu. na youtube jsem našel jen jedno video.smile
Marek K   16.05.2015 20:03:39
Pokrok sa nezastaví a čo bude s ľuďmi, je to posledné čo bude výrobcu trápiť. Ten je v prvom rade podnikateľom a zaujíma ho jedine zisk. Satelitná navigácia sa už dávno v poľnohospodárstve využíva, vodič akurát otočí traktor alebo kombajn na konci poľa. Bolo to dokonca poľnohospodárstvo, kde sa tento systém objavil ako prvý. Autonómne autá, alebo kamióny prišli až potom. Z technického hľadiska v tom vidím len prednosti: počítač neprejde na červenú, nedostane mikrospánok, neprekročí rýchlostný limit, atď. Väčšinu nehôd spôsobí vždy vodič.
farmweb@atlas.cz
© Martin Rosta 2005-2024
czdeenlogo
Tento server je housován v Datacentru Moravia
Script vykonan za: 0.01064920425415.s