Email: :Heslo 
Zapomenuté heslo?
titulni fotografie
Domů Fórum Galerie Komentáře Statistika Farmvideo Návštěvní kniha Odkazy Pravidla Ke stažení OLD Eshop
vlevoobrnahoruobrvpravo
obr
Exif: NIKON CORPORATION NIKON D5000, clona: f/9.0, ISO: 200, 1/320s, 55mm


Tuto fotografii hodnotilo 11 lidí.
V.I.L.   31.01.2012 06:23:41
Nový kus v partii? Max. rýchlosť je už 75 km/h, alebo takisto len 60 km/h, ako pri starých? smile
TomášJ.   31.01.2012 11:47:59
Mě by zajímalo, jak je to s dodržováním předpisů u fastracků. Je hezký, že to jede tolik a tolik, ale ten návěs za tím, tam má tutově čtyřicítku. V létě jsem se nejednou setkal s tím, že jsem jel třeba za Fendtem nebo MF na pole 55 a na návěsu 40. Zajímalo by mě jestli tohle policie řeší nebo ne. smile
pepe   31.01.2012 12:07:54
Můžeš jet rychle dle největší povolená rychlosti vozidla soupravy. Pokud traktor má 60 a přívěs dle TP jen 20km/h tak můžeš max 20.
Honza.S2   31.01.2012 12:20:40
Asi tak by to mělo být...
Já bych spíš položil otázku na všechny přítomné prodejce dopravní techniky: Zda li jsou schopní dodat návěs s nápravami na max. 60km/h a tuto věc oficiálně zapsat do TP.
Fastrac je traktor, který má vyjímku na max. rychlost 60km/h díky kotoučovým brzdám.
honzah   31.01.2012 13:54:17
Záleží na tom, jak to má zapsané v TP. Většinou fastraky jsou zapsány jako tahače, ale někteří si to dávají zapsat jako traktor, protože mají třebas v dědině hodně zákazu vjezdu náklaďáku ke kterým se také řadí tahače smile , ale s těmi návěsy má Honza.S2 docela pravdu, ještě jsem u nás neviděl takový vlek, který by mohl jet rychlosti 60km/hod. Ale na druhou stranu je to problém protože u nás zřejmě by to nešlo přihlásit, ve výhlašce je napsáno, že stroje můžou mít max. konstrukční rychlost 50km/hod. A proč za fatraka nezapřáhnou autovlek?
MarekM   31.01.2012 14:16:08
Dovolím si oponovat v tom, že český výrobce nemá možnost dodat oficiálně návěs s povolenou max. rychlostí 60km/h. Firma WTC Písečná tuto povolenou rychlost už nabízí u vozu Big 14 a Big 16 s tandemovými nápravami. Proběhla oficiální homologace. Na Techagru by měla být k vidění ve verzi Big 14 S1.
George8030   31.01.2012 14:56:32
Pokud je to tak,tak v tom případě ale samozřejmě musí (pokud tomu rozumím dobře) - Jak Fendt (s 60km/hod) tak Fastracky by měly být vyjmuty z řidičského oprávnění sk. T a být zařazeny do sk. C + E (samozřejmě) a v tom případě profesní průkaz (pokud je to s tím spojené) a placení silniční daně!!!
Proto tu donedávna bylo vše do 40km/hod a u většiny to tak stále je,protože pro zemědělské stroje zařazené do sk. T patří také konstrukční rychlost DO 40km/hod. ... Tohle je čistě moje logická úvaha ze znalostí co vím,takže si to vykládám takto.
Pokud by se tu našel někdo,kdo odpoví na mojí otázku?
Protože ikdyž dáte za Fastracka autovlek, který je do 80km/hod,tak MUSITE platit silniční daň apod. ... Proto si plno zemědělců nechává autovleky přetypovat na 40km/hod,aby toto placení jim odpadlo (protože na silnici je autovlek mnohem levnější varianta,než nové traktorové návěsy od Krampe,Annaburgeru apod.)
George8030   31.01.2012 14:57:32
Protože pro ČR PLATÍ,že zemědělské stroje, spadající do řidičského oprávnění sk. T, musí mít konstrukční rychlost DO 40km/hod.
smouki   31.01.2012 15:24:05
No tak ohledně těch fastraků je to tak, že maji v tp. traktor, ale mají vyjímku díky brzdám na 60km/h. novější typy jako řada 7000 xtra a 3000 xtra by měly mít podle mých informací 70 km/h.
co se týče těch návěsů: Nesmí být překročena rychlost žádného vozidla ze soupravy. takže ikdyž pojedeš s fastracem tak můžeš jet jen 40 km/h pokud teda nemáš návěs od WTC nebo jiný, který má konstrukční rychlost 60km/h.
Mě by zajímalo jak je to u flieglu, není tam náhodou taky 60 ?
Honza.S2   31.01.2012 15:49:16
To George: Fastrac je traktor (i když původně to byl systémový nosič), traktor má v ČR rychlost pouze do 40km/h, ovšem Fastrac má vyjímku díky kotoučovým brzdám a ABS. U Fendta se tyto zkoušky měly dělat také ale zřejmě se to pohřbilo protože by to musel někdo zaplatitsmile
Jinak řada JCB Fastrac 7000 byla ukončena výrobasmile
MarekM   31.01.2012 16:40:01
Ještě doplním, že zmiňované návěsy od WTC do 60km/h mají ABS také, byla to jedna z podmínek homologace. Při testech na polygonu v Kopřivnici se to tahalo kamionem. Byl to docela zvláštní pohled na kamion se zapřaženým traktorovým návěsem.
jiřídreksler   31.01.2012 16:46:29
My máme Mengele MZDK 12 000 a v prospektu bylo, že může i za nákladák a proto má nejvyšší povolenou rychlost 80
Stepan   31.01.2012 17:19:58
Annču si můžeš objednat taky ve verzi 60km/h. Krampe i s 80 km/h.
Honza.S2   31.01.2012 17:56:55
To Stepan: Vím, to šlo už v roce 2006. Jezdil jsem chvíli s 3220 s překladačem který znáš. Prodejci Toka tvrdili že sem blázen a návěsu 60ka nevadí, což mě potvrdil i Annaburger toho času, jenže v TP bylo 40...ještě jsem se ptal několika prodejců návěsů konkurenčních značek, nikdy jsem se nedočkal odpovědi "Ano dodáme návěs na 60km/h se zapsanou 60 v TP". Tenkrát to jasně uměl akorát Fliegl. Zbytek dodával nápravy i pro verze 60km ale ještě jsem to v Čr kromě Flieglu neviděl.
George8030   31.01.2012 18:57:27
co se týče toho,co prodejci a výrobci umí dodat,o tom žádná špekulace smile dyž Krampe dodá návěs na 80km/hod. bude to zapsané v TP a nebudu mít problém. Fliegl s tím měl asi podle mě zkušenosti jako první z kamionových návěsů,ne?smile
Ale u nás 95% traktorů neni stavěno a ano homologováno na tyhle rychlosti ...ještě pochopim 50km/hod (co maji i v DE) ...stejně si myslim,že krom těch návěsů ... letět s Fendtem 60kou a za tím nějakou sečku apod, Když ze zkušenosti vim,co ty stroje devedou občas dělat ve 40tce a ani tou se někdy prostě s ohledem na provoz a silnice nedá ... tam opravdu jediný,kdy to má význam,je doprava s nějakým velkým návěsem,ale opravdu megam velkým,protože když budu řešit dopravu z 50ti km,tak si radši najmu kluka se soupravou,kdy i pořizovací cena kamionu a vleku bude menší,než Fendtu 939 s 60kovou převodovkou a co teprve ten návěs odpovídající za to.
Ale to je jen můj názor. Co se týče té traktorové dopravy,je to hodně diskutabilní.smile
Honza.S2   31.01.2012 19:45:30
Hmm, ale ten Fendt mě zvládne ještě setí, možná podmítku, podrývání nebo.. Nebo odvoz kukuřice od řezačky. Což mě kluk s kamionem nebo koupený kamion neudělá.
A to jestli je kamion levnější.... No to bych nechal na borcích co tu mají zkušenosti s automobilovou dopravou v zemědělství.
George8030   31.01.2012 20:01:49
no myslel jsem to tim,že bych si ho na danou práci v dopravě najmul. U nás tady je hodně dopravců,až možná i nedostatek,co potřebujou udat svoje auta na takovéhle služby smile ...ale ten Fendt bude tak za 4mega +/- autobus (hodně zaokrouhleno) + řádný návěs za něj ...to vubec nevim,jak se pohybujou ceny ... nějakou tridem s pořádnýma náprava a výbavou a rychlostí do 60km/hod. (to bude raketa) možná p. Martin Hruška by nějakou plus mínus cenu přiblížil - od - do smile ... a myslim si,že neodvezu víc stejně,než ten kluk s tim kamionem! tady jsem měl možnost být u toho,kdy byl využit překládací vůz a prostě co se týče doprav z dálek (cca 40km a víc) nejlepší soupravy kamiony (zde jezdili staré MTSP + nové mašiny - Many) a prostě maximální využití a efektivnost,oproti nasazení JEN 4 traktorů s návěsy. ty by se na takovou dálku nechytaly! a ty kamiony byly taky 4, někdy 3 a paráda. ... mluvím tu o dopravě,rychlosti traktorů a návěsy do dopravy.
Fendt s rychlostkou 60km/hod je mi na polních pracech úplně .... smile ...tohle je pro mě JEN marketingové blbnutí zákazníka!!! na takové polní práce já osobně bych si volil úplně jiný stroje ...na těžkou práci! Myslim,že něco už o tom vím,co by se na co hodilo,kolik koní a jak by měl takové stroj vypadat!
Martin Hruška   31.01.2012 21:10:01
Trochu Vás kolegové přibrzdím, diskuze se dostává trochu mimo realitu.

Verzi 62 km/h s ABS a ABL jsme dodali panu ing Slukovi již někdy v roce 2001 nebo ještě dřív. Měl a asi i pořád má Fastraca. Když jeho manželka zjistila, že vše nad 40 km/h je zpoplatňěno silniční daní, tak jsme vůz rychle přehlásili na 40 km/h, kde jezdí dodnes i když není u pana Sluky.
V Německu je verze 40 km/h, 60 km/h (bez ABS) a nad 62 km/h s ABS a s možností jezdit na dálnici. Takže žádná kategorie 80 km/h ,ale veze nad 62 km/h. Dost často se stává, že ABS kabílky se v zemědělství poruší a pak je to každému jedno, potože to nikdo neopraví.
Tyto předpisy platí i u nás. Selským rozumem nemá cenu dělat homologaci na 60 km/h. Je to spíše o neznalosti předpisů. Finančák vás na tom může totiž nachytat i po několika letech zpětně. Běžný prodejce dopravní techniky o tom nemá ani potuchu. To se musíte bavit na ministerstvu s panem ing.Novákem, který je velice znalý této problematiky.

V Německu se tyto rychlosti nad 40 km/h, respektive nad 60 km/h netýkají ani tak Fendtu ,ale JCB Fastrac a MB Unimog a to především u službařů. I u rychlosti 50 km/h, která je schválená v Německu u některých traktorů se v oblasti služeb objevila v poslední době řada omezení z hlediska digitálních tachografů, proto řada podniků služeb opět přešla na rychlost 40 km/h. V časopise Lohnunternehmer se objevilo cosi jako "férová rychlost na vesnici 30 km/h".Byla okolo toho docela zajímavá diskuze.

Ještě k té rychlosti nad 40 km/h. Výměnné systémy a jednoúčelové návěsy Annaburger mají nápravy a výbavu na standardní verzi ,která je v Německu označena jako 60 km/h. Né všechny vozy i když tam napíšete 60 km/h s plným nákladem a "přetížením",což je u nás normální jsou stabilní při této rychlosti. Na to většině strojů chybí technika. Buggy náprava je dobrá do 40 km/h, víc bych si s ní asi nedovolil jezdit.
Bylo by dobré někdy vidět galerii s různými převrácenými vozy v zatáčce, kde byla trochu vyšší rychlost než technika a obsluha zvládla. Já jsem něco podobného již viděl. Takže trochu respektu do této diskuze o vyšších rychlostech.
Martin Hruška   31.01.2012 21:16:54
k té raketě .Viděl jsem dvě videa s tridem výměnnými systémy, kde oblsuha jela 65 km/h. Jednou z kopce podruhé s Fastracem. Řekl bych ,že s některou technikou to někteří kolegové zkouší co vydrží a co snese.
George8030   31.01.2012 21:35:55
to p. Martin Hruška: tak nějak jsem se snažil vézt směrem,který ste zde napsal a vcelku se s ním ztotožňuji smile ... Nejsem až tak znalý věci, hlavně v oblasti dopravní techniky a proto reklamní finty na zákazníky,že "náš traktor jede 50 nebo 60km/hod" apod věci, já tohle úplně zavrhuju a mávám nad tím nesmyslně rukou, protože souhlasím s názorem ohledně bezpečnosti hlavně s Vámi smile ...a co se týče těch vyhlášek,nařízení, proto jsem to zde u výše napsal a jen ste mi potvrdil,že jsem měl pravdu o tom vyjmutí a silniční dani atd. smile
Jinak co se týče návěsové techniky, přepravovaných materiálů a všeho co se nejen v zemědělství vozí. Traktory a návěsy za ně,jsou uzpůsobené na to,aby se dobře pohybovaly i po polých a v terénu,tudíž nějaké závodění na silnici ... asi o tom nebude být moc řeč!
Proto je ta rychlost 40 až 42km/hod ideální a ještě si nedovedu představit,že za traktorem poletim se složeným pluhem 60km/hod,když vidim,co to za mnou dělá ve 40ti smile
Honza.S2   31.01.2012 21:58:50
To George: Malá vsuvka - nikdo se tu nebavil o přepravní rychlosti s pracovním zařízením a nářadím. Něco o tom jistě víš, ale zřejmě nevíš, že pracovní nářadí nesmí překračovat u nás rychlost přes 30km/h. I když od výrobce je schválené na vyšší rychlosti, ale v naší zemi to zkušebna nepovolí. A mě jako předváděcího technika nebo prodejce by toto snad ani nenapadlo, natož bych tak tím protiargumentoval.
Takže držme se tématu o návěsech. Mě nezajímají nějáké "výkřiky" ale problematika toho na co jsem se na začátku ptal...
jenik.p   31.01.2012 21:59:55
to George8030 Částečně s tebou souhlasim co se týče bezpečnosti, ale já jsem soukromník a potřebuji dovézt sklizeň buď na farmu na čištění nebo na silo. Takže mě je uplně ukradený co je v TP hlavně, že jede co nejrychleji a nestojí mi kombajn na poli a nebo nemusim sypat pšenici na asfalt před halu, protože vázne expedice z haly do sila.
George8030   31.01.2012 22:42:53
to Honza.S2: s tím,co jsi napsal o tom překročení rychlosti nářadí máš pravdu,ale za mě odpověděl jenik.p, který tu napsal za zemědělce a přesně věc,která se děje z 99% ... ještě nikdy jsem neviděl,že by jel někdo tou 20kou,co je na těch pracovních strojích většinou (pluh,sečka,kombinátory apod.) smile
Co se týče Tvé otázky? Prodejci to jsou schopni dodat,nebo výrobci vyrobit a i zapsat do TP,ale jak tu uvedl Martin Hruška, jdou s tím ruku v ruce spojené i jiné předpisy jako silniční daň apod. smile
koudelka81   31.01.2012 23:06:40
Když si někdo chce takovou soupravu s takovou konstruční rychlostí pořídit a má pro ni využití a taktéž i pro takový tažný prostředek tak proč by to neudělal! Jestli se mu to finančně vyplatí tak to špatné řešení není a uplatnění takového traktoru s rychlostí nad 40 km/h je větší v zemědělství než u nákladních automobilů. Dnes tu takových podniků tolik není ,aby měly na nákladní automobil tolik pracovního využití aby se to finačně vyplatilo! To si musí každý už dovypočítat sám a říci si co je pro něj výhodnější! Je to prostě konkurence strojů na trhu ,které dokáží dodat zakazníkovu to o čem si myslí ,že se mu to vyplatí a taková nabídka tu i je! A ne řešit jak by to mělo být! smile
Honza.S2   31.01.2012 23:30:52
George: to argumentuješ silniční daní u soupravy návěsu s traktorem? A silniční daň u soupravy nákladního auta s vlekem nebo tahače s návěsem je přijatelnější? Plus další pojištění apod? Navíc se stále lepší poptávkou v silniční dopravě....
Traktor využiji i na poli. Ať je to Fendt 939, nebo Fastrac 8310. A o tom jestli s tím budu moc jet po cestě z Vyškova do Kroměříže 60km/h jako s nákladní soupravou tě mohu s ledovým klidem ujistit že anosmile A dokonce to mám prakticky vyzkoušené... Takže by taková souprava měla jistě smysl, ale zajímaly mě další podrobnosti kolem.
MarekM   01.02.2012 08:53:55
Jen dodám, že postavení návěsu do 60km/h není z rozmaru výrobce, ale na popud poptávky. Tak stejně je to s tím ABS. Kdyby tam být nemuselo, tak tam nebude. Ověřování předpisů přes ministerstvo a zkušebnu je samozřejmost. No a hlášky typu, že poškozené káblíky ABS stejně nikdo neopravý, protože je mu to jedno, mi příjdou stejně divné, jako v jednom předešlém komentáři u jiné galerie, kde pisatel okomentoval vyčnívající majler pod návěs, že pokud bude třeba, cestu si v půdě udělá.
Martin Hruška   01.02.2012 08:56:49
Pro George: Ty jsi v podstatě vystihl zcela přesně tu věc s 40 km/h. S tou rychlostí jsou dva problémy, ale nevím zda jsem to dobře vysvětlil. jeden problém je ekonomika traktorové dopravy ve vztahu k 60 km/h, druhý problém je jak se ten návěs chová v těchto rychlostech.

Možná ,že mně teď více pochopí zkušení traktoristé, kteří jíž měli možnost si vyzkoušet na příklad hydropneumatiky odpružený vůz a vůz s jinými nápravami na poli a na silnici. S hydropneumatikou pojedeš například 45 km/h a vůz sedí, s jinou nápravou se již začne vůz kolíbat od 30km/h. Logicky musíš zpomalit a pokračovat dál. Technika nad 60 km/h se stále více přibližuje k nákladní technice ,na druhou stranu to má taky své nevýhody v ceně a taky v konstrukčním řešení, následně i v servisní náročnosti. Poslední věcí jsou gumy a jejich výdrž. nemám na mysli silniční gumy s 9 bary ,ale radiální kola.

Z mého pohledu se bude stále více projevovat nasazení traktorové dopravy na dopravu objemných hmot a organických materiálů na kratší vzdálenosti do 8 km,na delší dopravu obilí a jiných hmot, včetně dopravy kejdy bude v budoucnu převládat dělená doprava pole -silnice a na silnici kamiony.

Je to dáno ekonomikou .

Na poli nízký tlak na půdu a nižší spotřeba na poli (traktor ), na silnici nížší spotřeba a nižší náklady (nákladní auto).


Martin Hruška   01.02.2012 09:27:06
Jen malý koment pro MarekM: Praxe je někdy jiná než teorie.Ten problém nebyl na naší straně, ale na straně traktoru a zákazník to takto udělal. Podobné věci se dějí v této zemi v zemědělství každý den. Majitel třeba nemá peníze na opravu, tak to nechá, traktorista s tím nic nenadělá.
To samé je s mailerem u Annaburgu. Pokud to není problém z hlediska jízdních vlastností výměnného systému, zákazník ho nevyměňuje každý druhý týden a firmě to nevadí, protože to nechtějí řešit jiným způsobem ,tak to neřeším ani já. Na voze jsou důležitější jiné věci. Prkotiny tohoto typu neřeším, v životě jsou důležitější věci.
MarekM   01.02.2012 09:58:49
Prostě mi to příjde samo o sobě divné, že to vůbec v takovém docela extrému opustilo fabriku, to že to neřeší uživatel je už potom věc jiná, navíc podle mě to traktorem příliš nezachrání, majler je kousek od nápravy, takže zvedání ojete tomu přidá jen možná pár centimetrů. Ale nechme toho špičkování, beru názor od každého, jen mi nedalo nereagovat na vaše reakce.
Martin Hruška   01.02.2012 13:35:36
Pro MarekM: aby nedošlo k nedorozumnění. To že má firma určitou filozofii konstrukce vozů s korobu nevidím jako žádný problém. Ty vozy se prodávají, žákazníci jsou spokojení. V takovémto případě není potřeba něco měnit, když to funguje. Já jen tlumočil slova svého servisního technika jak je to v praxi. Kdyby to byl problém, tak ho firma vyřešila.
Myslím, že řada komentářů na dannou věc na fotografii je mnohdy zkreslená. Nejde jen o tento "pseudoproblém" ,ale i o jiné diskuze. Každý má své zkušenosti, někdo méně někdo více. Né vše se mi musí líbit. Proto je tu výběr ze kterého mohu vybírat.

Jen poslední poznámka, tady nejde o oj ,ale o to, že výměnný systém má separátní nastavení výšky podvozku pro dopravu (elektronicky nastavitelnou) a kolega Stepan popisoval, že podvozek pravděpodobně spustili dolů, aby vyzkoušeli, zda projedou vraty. Po zvednutí pístů je výška vozu o 9-11 cm vyšší, což taky Stepan podotknul. Kdyby jste to chtěli vědět přesně jak vysoko je spodek pístu, můžu zapřáhnout traktor a změřit to. Navíc rozchod náprav je tady 1,81 m.
P.Strom   01.02.2012 13:39:47
To Martin Hruška : Jestli to nebude vadit tak rád bych věděl jak je vysoko spodek pístu. Jestli tedy můžete anču zapřáhnout za traktor a změřit to? smile
Martin Hruška   01.02.2012 13:53:32
Se zvednutou nápravou 55 cm a když je dole 45 cm. Vzduchové válce jsou u BPW náprav podstatně níže a nic to taky nedělá. Dávám si moc dobrý pozor na to když máme někde konstrukční problém. Ale tady to určitě není.
P.Strom   01.02.2012 13:56:33
Oka dobře díky.
Stepan   01.02.2012 16:46:21
Pane Hruška klobouk dolů. Že jste to byl měřit, to jste mě dostal.smile
chomyz   02.02.2012 16:46:37
Celkem se tu smíchalo hodně věcí dohromady, v této jako vždy emotivní dopravní diskusismile Zásadní je kategorie, nikoli rychlost - předmětem silniční daně nejsou traktory a jejich přípojná vozidla, tedy kat. T a OT, i kdyby měli třeba 80. Nejde o to, udělat u vleku 60 (což pro většinu třeba německých výrobců není problém), ale udělat 60 a přitom to dostat do kategorie Ot! Před pár dny jsem si volal do WTC a potvrdili mi , že ty jejich Migy jsou opravdu Ot4 (na vlastní oči jsem to neviděl). Takže jestli někdo dokáže získat výjimku z české 40 omezující T )Fastrac) či Ot (neřešme zde jak a proč...) a přitom mu zůstane kategorie T či Ot, pak stačí řidičáky na T, není silniční daň atd.
to Martin Hruška: díky za vysvětlení té 62km/h, pořád jsem nechápal, proč v prospektech uvádí tohle a ne jen 60 a oni mají možnost 60 bez ABS, jinak s těmi problémy v SRN při rychlostech nad 40 (tachografy, jiné kategorie řidičáků atd.) je to jasné a na dlouhé povídání, vč. toho částečného odklonu od 50 k 40 z důvodů výše uvedených,
to MarekM: je ze strany WTC nějak řešeno splnění další podmínky vyhlášky při spojení tahouna bez ABS a přívěsu s ABS - tedy možnost kontroly činnosti ABS z tažného prostředku, nebo si tam musí každý něco "dodělat"?
to Honza.S2: díky za upozornění s tou řadou 7000, to jsem si ani nevšiml, když ta řada nastoupila, tak jsem to viděl na brzký konec klasických traců ř. 3000 a oni ji nakonec přežili (byť s koly 34" a jinou převodovkou)
to HonzaH: je to naopak, naprostá většina Fastraců (vč. některých 80)km je T (a jestli má slovně zapsáno traktor, nosič, tahač, nebo všechno trojí současně jako ty naše je vedlejší, jen některé z prvních a možná nějaké indivindi dovozy spadly do N se všemi z toho plynoucími nevýhodami...
chomyz   02.02.2012 16:52:05
Ještě jen k těm rychlostem obecně: pokud se nepletu, tak v SRN platí systém STK: do 25km vůbec, do 40 1x za 2 roky a nad 40 každý rok Haupt a každého půl roku Sicherheit! U nás je na vše 4 roky (a k tomu ještě geniální Spt úplně bez technických, byť mohou celý život jezdit po silnici...), nicméně dle sílících informací z dobře informovaných kruhů se i u nás můžeme možná velmi brzy dočkat zpřísnění (celkem logického) a doufejme, že pak i třeba nějaké jednodušší legální možnosti jít do vyšších rychlostí pro toho, komu se to vyplatí...smile
Jakub Medera   02.02.2012 16:58:15
To chomyz: takže chápu dobře, že výše zmiňované návěsy WTC lze legálně tahat při rychlostech 60 km/h aniž bych musel platit silniční daň? Má podobnou vyjímku jako např. Fastrac? Jestli ano, tak to klobouk dolů.smile
Zetor   02.02.2012 23:39:21
Bavil jsem se loni na jaře s řidiče Fastraku, který jezdil 80 km/h. Měl ty malá kola. Tahal tridem Annaburger HTS 29.27, tedy cisternu bez aplikátoru a dovážel kejdu ke kontejneru. Ptal jsem se jak se cisterna chová v rychlosti 80km/h... Cisterna byla odpružena pouze přes parabolické pružiny. Řidič mi řekl, že cisterna sedí perfektně, ale že 80 km/h si dovolí jet jen na malém úseku silnice první třídy a s prázdnou. Na normální běžné silnici je ta rychlost nezvládnutelná. Silnice vás tak rozhoupe, že skončíte v příkopě.

Takže otázka je, proč to vůbec mít na 60 km/h? Stejně ta rychlost se nedá udržet, v běžném provozu. To mám potvrzené i od řidiče Fendtu, pro kterého je 50km/h v běžné dopravě svátek. A s něčím, co není hydropneumaticky odpruženo bych si vůbec nedovolil jet víc jak 40. Představa že na ten návěs dám 20 tun obilí a na parabelicky odpružené oji a boogie nápravě jedu na české silnici 60, tak to je něco. Má to třeba nucené řízení náprav? Co když v té rychlosti trefím výmol, nepovolí mi zámek nápravy? Těším se na obohacení kategorie "nehody"smile
Honza.S2   03.02.2012 09:17:26
Já měl celou dobu zato, že mluví li se o šedesátce a víc, tak je řeč jenom o hydropneumatickém odpružení.
A vidím že je celá věc vlastně na nic díky návěsu na parabelkách. To nemá smysl.
Jakub Medera   03.02.2012 10:12:14
Ne všude se jezdí po okreskách. Znám minimálně 2 případy, kde by se v 60 a troufnul bych si říct, že i v 80 nic nestalo. Z vlastní zkušenosti můžu říct, že jsem si zkusil Diamonda ( rychlost 50 km/h ) s tridemem Bergmann i s nástavkama ( hydropneumatické odpružení ) nafutrovanej řepkou. Jízda po R35 je naprosto v klidu a určitě by se hodila větší rychlost soupravy. Pokud budeme řešit silnice nižších tříd, tak se nemá cenu o 60 ani bavit. Ale uvědomte si, že spoustu traktorových souprav se pohybuje i po jedničkách a ty u nás vypadají mnohdy lépe než dálnice.smile
Martin Hruška   03.02.2012 11:40:06
Jakube vedle rovných úseků existují taky zatáčky, na ty pozor, možné převrácení vozu se děje právě tady.
Jakub Medera   03.02.2012 12:08:29
To je samozřejmost. Od toho mám ale brzdy, abych si před zatáčkou přibrzdil nebo jenom ubral plyn. Fastraců jezdí v ČR mnoho a nevěřím tomu, že žádný z nich nejezdí s návěsem 60.
Honza.S2   03.02.2012 12:46:38
Zajezděte si někdy s nákladní soupravousmile Jinak v zatáčkách každý rozumný řidič brzdí ať jede s čímkoliv.
Výsledek této diskuze je stejný jako v roce 2006. Hodně argumentů, ale proti...
Možná že až jednou bude jezdit nová 7R 65km/h spousta lidí změní názor.
P.Strom   03.02.2012 13:16:42
Tedka jsem to chtěl právě napsat ale Pan Hruška to již napsal smile Souhlasím stím co říká.

To Medera : můžeme se jen těšit na galerie : Nehody smile
Martin Hruška   03.02.2012 13:18:28
Pro Honza.S2: Trochu sleduju trendy v Německu v oblasti dopravy v zemědělství .Z toho co vím se dá usuzovat na čím dál tím větší trend dělené dopravy pole x silnice (kejda, obilí,cukrovka,brambory). Vnitrofaremní doprava, senáže ,siláže, aplikace organických hnojiv asi zůstane doménou traktorové aplikace + samochody, ale traktor s vyšší rychlostí na silnici a na delší vzdálenosti nemůže kamionu konkurovat.
První kdo s tím přicházejí, a ti to pociťují první v praxi, jsou podniky služebv Německu, kde narůstá podíl nákladních vozů na odvoz kejdy a jiných substrátů. Začíná to ,ale je to trend. Mluvím ale o dopravě po silnici.

Možná by bylo dobré se dozvědět od praktiků traktoristů, kteří mají u Fendu nebo MF odblokovanou 40 km/h, jak se pohybuje spotřeba u většího návěsů směrem s rychlostí nahoru. To by tuto diskuzi taky někam posunulo.
Hamsa   03.02.2012 13:56:07
Jen doplním p.Hrušku rychlost je jedna věc ,ale náklady druhá věc.Jen porovnání dopravy nákladní auto a traktor při větších vzdálenostech rozdíl ve spotřebě ,která je o 40% nižší ve prospěch nákladního auta.A to počítám stejný objem cisteren a neberu v potaz rychlost.A pokud tam nasadíte tahač s návěsem 30 000l tak jste s náklady uplně někde jinde.Další položka jsou pneu ale to je kapitola sama o sobě.Promítněte si do toho dnešní ceny nafty a nebudete se stačit divit.I kdyby ty traktory jezdily 80km v hodině , tak vám ekonomika začne směrovat k nákladním autům.Ale to je jen pár praktických zkušeností při přepravách na delších vzdálenostech.Stačí začít počítat a mít možnost srovnávání.
MarekM   03.02.2012 17:26:36
Tak zase doplním odpovědi na některé dotazy. Systém ABS na návěsech řady Mig od WTC je nezávislí na traktoru, jen se připojí klasicky elektrika a vzduch, takže je připojitelný na každý traktor s klasickým připojením vzduchu a elektriky. Další věc, dost se píše o buggy nápravách. Na typech Mig 14-16 60km máme tandem vlečených náprav, takže né buggy. A k té kritice jízdy vyšší rychlostí po okreskách a podobně. Myslím si,že s každým návěsem se musí jezdit s ohledem na danou povahu silnice, nebo provedení pružení. Nebo mi chcete tvrdit, že když se naloží annaburger nebo krampe, nebo jakýkoli jiný plnou tonáží, tak je v zatáčkách nepřevrátitelný. Zkuste mi prosím odpovědět teď bez ohledu na spotřebu nebo provozní náklady. Díky.
Falko   03.02.2012 18:16:22
Když už tady hovoříte o dopravě a přepravní rychlosti, tak myslím, že nově představené stroje od MB Zetros/Secutor nebo nosič od Joskina by mohly představovat řešení, jak rychle přepravit co nejvíce materiálu...smile
P.Strom   03.02.2012 19:34:47
joskin hovertrack by byla určitě dobrá volba.....možná pro někoho i řešení smile
Martin Hruška   05.02.2012 10:18:29
Pro Falko: zajímavá poznámka k novým typům strojů, spíše hybridům. Právě odvoz senáže a siláže pro bioplynky a navíc na delší vzdálenosti inspirovala tyto firmy k tomuto řešení. Tady se ale nejedná o čistě silniční verzi náklaďáku, ale určitou úpravu. Z vlastní zkušenosti vím že speciály v podobě nákladních aut do zemědělství mají určité výhody i nevýhody.

Nevýhody:
1. relativně vyšší cena úpravy (zvýšení ceny u tahače z 70 000,-Euro na 150 000,- Euro
2. nižší životnost flotačních kol na silnici i při regulaci tlaku v pneu
3.omezený výběr gum a značek
4.malý počet kusů - individuální výroba

Jak zde už podotkl Josef Hamsa, diskutovat nad některými řešeními je hezké, ale někdo tu srandu musí zaplatit a musí se mu to taky rentovat.
Nechci, aby mne zde zase někdo v této věci kritizoval, nemám zde žádné prodejní zájmy, jen vlastní zkušenosti a selský rozum. Když po 8000 km odejdou flotační gumy na zemědělském speciálu na hnojení, tak to zákazník moc nechápe, když silniční gumy vydrží daleko více.

Falko   05.02.2012 13:16:57
Pane Hruška, musím s těmi nevýhodami bohužel souhlasit. Ta cena je zejména pro náš trh vysoká, proto se tato technika zatím vyskytuje pouze v Německu, kde je pro ně rychlost a kvalita prvořadá. S pneu je to problém, neboť pro jejich výrobce není vývoj speciální pneu až tolik lukrativní. To samé platí i pro malý počet vyrobených kusů. Zvýšený zájem o tyto hybridy by donutil výrobce k vývoji a tudíž i odstranění těchto problémů. Osobně bych však v současné době v roli zemědělce zvolil dopravní techniku od Annaburgru nebo Krampe






smile
Hamsa   05.02.2012 15:35:04
Přidám ještě jednu myšlenku,nejsme daleko od doby kdy kombinace překladání a nákladních aut na delší vzdálenosti bude realita.Donutí nás k tomu ekonomika,protože zákony a váhy určují kolik a jak mohu vést.A navěs o obsahu 90 m kubických za tahačem s menší spotřebou a větší rychlostí asi traktor neporazí.Jen se ta to technologie musí ukázat a uvést do praxe u nás.
klaun   05.02.2012 16:34:59
dovolím si přispět svojí troškou do mlýna!!kamarád dělal asi před 3léty nějakej projekt do školy tykající se zem. dopravy!!v místním podniku mu vyšli vstříct adopracovali se k zajímavým udajům!!pozorovali se dvě soupravy traktoru 190koní s navěsy vs. liaz+vlek při odvážení obilí do výkupu!! traktory jezdily cca za 63l/na 100 s 16tunama v zádech!! liazka vozila 9+12=21tun se spotřebou 44/na 100km co tím podnik zjistil??? traktory pouze z pole do haly a na silnici nebo delší vzdálenost jak 25km auto!! když obouvali po 3 letech dva traktory oba za 500tis tak jim nějaká silniční dan u liazky přišla směšná!!!
Falko   05.02.2012 17:18:03
Ano, souprava Liaz+vlek vyjde levněji, ale doba využití? Pouze v sezóně při přepravě komodit. Když jsi vemu traktor s vlekem, tak jsme někde jinde. 1. Traktor využuju při polních pracích, dopravě, příp. uklízení silnic v zimě, tudíž si na sebe vydělává celoročně. 2. Návěs bude řekněme ve formě podvozku a výměnných nástaveb, tedy korba-rozmetadlo-cisterna a tím je využitelnost taktéž téměř celoroční. Tím jsem chtěl jenom říct, že i když je nákladní automobil provozně levnější, pro ekonomicky myslícího zemědělce je souprava traktoru a vleku mnohem lepší volbou s rychlou návratností smile
neznalek   05.02.2012 17:31:03
selské počty...Líza (nebo jiny NA) + vlek pořizovačka někde kolem 250-500tis. Výměnný systém na tridemu někde přes dvě mega se zavřenýma očima + odpovídající tažný prostředek minimálně za stejnou cenu. Když si připočítáte souběh nekterých prací, kdy traktor musi na pole a ne do dopravy, tak auto vyjde levněji i s naklady na provoz , protože 4 mega mi Liana nespotřebuje ani za 10 let provozu.. Ostatně přeprava veškerých komodit se prolíná celou sezonou smile a ne jen o žních smile
Honza.S2   05.02.2012 17:41:54
Mě u toho auta pořád překáží otázka senáží, siláží. K překládání je něco narýsované a prototyp postavený. Ale kdy to bude uvedeno do provozu... Za dva roky? Další věc je vzdálenost, na 50km budiž souprava, ale na vzdálenost 10 nebo podobně jak to mají u Burešů ve Svábenicích? Navíc na jámě si to dost dobře nedovedu představit jak se tam bude tahač s návěsem otáčet, couvat k vysypání. Třetí věc je, na odvoz pod překladačem dvě nebo tři soupravy stačit nebudou. Bude jich muset být víc. To jsou náklady na pořízení, pojištění, platba za dálnice a ostatní zpoplatněné úseky. A teď mě budou ty soupravy jezdit o žních tři týdny, dejme tomu na jaře při senážích a na podzim tři týdny při siláži. Do toho odvoz do výkupu nebo zahraničí nepravidelně.. a to si ještě jezdí soupravy z Polska nebo odjinud sami... Situace v dopravě s vytěžováky není zrovna růžová... co s tím potom?????
V okamžik provozu auto vyjde možná lépe na spotřebu a opotřebení pneumatik než traktor.. ale pořád nevím... V případě nákladních souprav by to musela být otázka speciálních přepravních firem. A kdo bude provozovat soupravy na kšeft se sezónní záležitostí. Ti co vozí štěrky, písky apod. vám v létě těžko přijedou protože pro ně lukrativní kšeft jinde než se potit na poli v prachu. Vím jak bylo na žně těžko sehnat Tatru... A to jsou kolikrát podmínky že to ani s návěsem a překladačem nejde... To neteoretizuji, to jsem zažil v praxi.
Jo a co bych ještě vzal do úvahy, nesrovnávejte liazky... ty jsou za zenitem. Počítejte s novým autem... Liazky jezdí 20 let, a jestli jim bude dopřáno jezdit ještě dalších 10.. i tak. To neználek: Na pořizovací cenu za nákladní auto - 500 tisíc si došel jak?
Falko   05.02.2012 17:43:29
Samozřejmě jsi dnes nebudeš pořizovat starou Liaz s vlekem, ale novou soupravu řekněme Scania nebo Volvo s vlekem a cena je někde úplně jinde. Taktéž doprava komodit není uskutečňována pokaždé dlouhodobě jak říkáš, znám hodně podniků, které mají smlovy a prodávají přímo přes žně, tedy z pole rovnou ke zpracovateli. A pokud budeš menší zemědělec kolem 600 ha, tak je pro tebe efektivnější traktor s vlekem, jako kamionová souprava...neměl jsem tedy na mysli velké podniky, kde se jedou neskuteční dopravy a využívá i dělená doprava: kamion-silnice, traktor aplikace a doprava po poli. Tam je to někde úplně jindesmile
klaun   05.02.2012 17:46:38
ta výše zminovaná liazka jezdí 320dní v roce!!! se vzrůstajícím počtem BPS bude toto téma čím dál více aktuelní!!!
Ondra A   05.02.2012 17:53:40
Nechci se do této diskuze moc zapojovat, ale něco napíšu. Jako podnik se dvěma středisky (vzdálenost 65 km/h) využíváme soupravu MAN s návěsem a nástavbami od Molčíka. Pořizovací cena byla možná úplně jinde než traktor s návěsem, ale při takové vzdálenosti není o čem ani diskutovat - MAN jezdí 350 dní v roce každý den tuto vzdálenost a někdy i 2x.Když jede někdy i traktor "cena na tu otočku" je úplně někde jinde smile
Honza.S2   05.02.2012 18:09:05
Jo souhlassmile Když se na to podíváte a přečtete to ještě jednou tak z toho vyjde to, že je to individuální záležitost. Takže potom traktorová doprava neztrácí tak úplně smysl.
A jinak mě zarazilo že se tu ještě kalkuluje se starou Liazkou, která je už dávno odepsaná (myslím účetně) a potřebuje stále častěji opravy... Proto jsem na to reagoval.
Krom toho tu byl pár dní zpět položen jeden dotaz na zástupce Krampe a Annaburgeru... mě by ta odpověď také zajímalasmile
Falko   05.02.2012 18:23:58
Souhlas Honzo. Ale aby jste jsi nemysleli, že odepisuji kamionovou dopravu. To vůbec! Když se na to podívám z hlediska velkého podniku s BPS a rozsáhlou živočišnou a rostlinnou výrobou: 1. Kamionová doprava- přeprava materiálů a komodit na vzdálenost delší než cca 20 km, dělená doprava- kamion dováží a odváží materiál k poli
2. Traktorová souprava- přeprava materiálů a komodit na vzdálenost menší než cca 20 km, aplikace a přeprava materiálů v rámci pozemku+ individuální využití traktoru a výměnného systému.

Takhle nějak jsi představuji ideální zemědělský podnik, kde se hledí na ekonomiku provozu.smile smile
PYTEL   05.02.2012 18:25:47
A nezdá se vám, že vozit senáž/siláž 50km daleko jako trochu úlet??? Vím že to tak někde je, ale nejsem si jistej jestli se to opravdu vyplatí ať už s NA nebo traktorem.
Martin Hruška   05.02.2012 21:17:41
Skoro jsem si myslel, že tahle diskuze brzo skončí, ale vypadá to, že agrologistika není tak jednoduché téma.
Nechci se opakovat, proto doporučím kolegům podívat se na galerie z Višňového, Měřína a dalších větších podniků. Zde jsou výměnné systémy používány s překládací nástavbou a s cisternou na dovoz vody nebo damu, případně kejdy (Višňové), v druhém podniku je hlavní náplň traktorové dopravy aplikace kejdy, hnojů a odvoz senáží a siláží. V sezoně odvoz obilí do skladů. Všechny tyto podniky mají vlastní kamiony, podniky jen s rostlinnou výrobou jich mají možná více, ale je to také dáno tím, že vsadili na překládací vozy.
Ty nákladní vozy nemusí být výhradně ve vlastnictví zemědělského podniku. Vše je individuální, stejně jako vhodné nasazení výměnných systémů s výměnou do 30 minut a jednoúčelových strojů.
Kdyby to bylo tak jednoduché, tak by se to nemuselo studovat na školách a následně používat v praxi.
Jinak se ale tahle diskuze někam posunula a něco z ní již vyplývá.

Jedna poznámka pro Honza.S2: na co jsme jestě přesně neodpověděl? Pokud jde o verze 60 km/h, tak k tomu jsme se již vyjádřil.
U výměnných systémů Annaburger a dalších strojů s hydropneumatikou máme výbavu, která je v Německu považována za verzi 60 km/h, včetně Michelin pneu. U Krampe je standardní výbava lépe vybavených vozů také v oblasti 60 km/h. Z důvodů legislativy ,počtu kusů a zastoupení značky JCB (traktory) u nás nevidím důvod proč mít verzi 60 km/h schválenou jako sériovou verzi.

Ještě poznámka k flotačním gumám na nákladní auta. Michelin jako prémiová značka některé gumy v segmentu 70-80 km/h vůbec nenabízí, protože se mu to nevyplatí. To také mluví samo za sebe.
Velice dobře tuto problematiku shrnul Falko, včetně možného vývoje v praxi.
PB 300   06.02.2012 13:51:16
Proč Man, Scania, Volvo? Proč ne TATRA? Třetí nejstarší automobilka světa dnes nabízí 5 modelových řad nad 15 tun celkové hmotnosti. Konfigurace 4x4 až 12x12. Výkon motoru 270 až 510 koní. Vozidlo vám ušijí na míru. Centrální nosná roura snižuje namáhání různých nástaveb. Některé nástavby jsou přímo z výroby. Která jiná automobilka to má?
Pro provoz pole-silnice ideální.
Bohužel je Tatra v prodejích až na 9. místě.
Pavel Toman   06.02.2012 14:04:12
pro PB 300: Myslíš třeba novýho Phenixe? Který není nic jinýho než Daf a z tatry tam nechali, byť jedinečný tak přece, jen podvozek? Není to tak dávno, co tatra zdůrazňovala, že oproti konkurenci má centrální rouru a vzduchem chlazený motory.. A dnes? T810tka je Renault Midlum, z tatry tam je jenom přelepenej znak.. po nějaký centrální rouře ani památka, je na klasickým rámu. A nový Phenix je pro změnu DAF, a že by měl u nás DAF nějakou dobrou pověst...
To že byla tatra jednička před x lety jí nezaručuje, že je jednička i dnes.
Falko   06.02.2012 15:44:47
to PB 300: Nevím jestli jsi pořádně četl můj příspěvek, ale já jsem tam neupřednostnil Volvo nebo Scanii před Tatrou, ale uvedl jsem tam tyto výrobce pouze jako příklad-co mě první napadlo. Každopádně ma Pavel Toman s Tatrou a jejími novými produkty pravdu. Nový Phenix mě opravdu nemile překvapil, protože se s ním vytratila veškerá zbývající ryzost českého produktu smile
Standa Kučírek   06.02.2012 16:18:07
Daf dodává Tatře kabiny a hned je to celý Daf? smile Tatru nemůže zajímat ryzost ale prodej smile a Díky inovacím se stala v soutěži Truck of the Year 2012 nejlepším plněpohonným vozidlem a celkově skončila druhá. Takže ač se to možná staromilcům nelíbí tak já doufám že Tatře to pomůže jít dál a nebude se dál vytrácet z našich silnic smile
Pavel Toman   06.02.2012 16:29:03
Ani motor a převodovka nejsou tatrovácký...smile
Standa Kučírek   06.02.2012 16:36:23
A kolik výrobců má svou převodovku? Chceš vzducháč a starou kabinu? Tak tady máš model Terrn1 smile
Radek 8250   06.02.2012 17:02:39
Něco k Phoenixoj: Musíte si uvědomit,že nebýt Phoenixe pravděpodobně by Tatra zkrachovala to za prvé. Další na co zde narážíte je použitej motor v dnešní době není až tak zájem o klasickej Tatrováckej vzducháč z několika důvodů například výkon a to přitom není pochyb o kvalitě a výhodách motorů Tatra prostě trh už tento motor bohužel odstrčil proto použití motoru zaharničního výrobce a vůbec né špatnej. Názor,že už to není Tatra mě osobně dosti vytáčí,protože to hlavní co dělá Tatru Tatrou je trubka pod autem. K Tatře T810 důvodem proč byl použit žebřík místo trubky všichni dobře víme,že tuto koncepci používal předchůdce T810 a to V3S,ale hlavním důvodem použití tohoto rámu je,že tato koncepce je lehčí než trubka a požadavkem AČR byl lehký nákladní automobil. Můj názor je,že z trubkou by to auto bylo podstatně težší. Phoenix má velmi zajímavou budoucnost a to nejenom proto,že se mu dostalo tak skvělého ocenění. Jediný co Tatru jako továrnu bude omezovat je kapacita výroby,protože si myslím,že o něj je a bude velký zájem a nebude se stíhat je vyrábět a to i z důvodu rozšíření dealerské sítě. Jednou větou vyjádřeno: Phoenix automobilku Tatra doslova a do písmene zachránil před krachem.smile
farmweb@atlas.cz
© Martin Rosta 2005-2024
czdeenlogo
Tento server je housován v Datacentru Moravia
Script vykonan za: 0.011970043182373.s